Tätä superruokaa tutkijat hehkuttavat: "Vain pari päivässä"
Mustikoiden syöttäminen vauvoille yhtenä ensimmäisistä kiinteistä ruoista saattaa vahvistaa immuunijärjestelmää ja tukea pitkäaikaista suoliston terveyttä, käy ilmi tuoreesta University of Colorado Anschutz -yliopiston tutkimuksesta.
Nutrients ja Frontiers in Nutritio -lehdissä julkaistu kliininen tutkimus on ensimmäinen, jossa on testattu tiukasti tietyn ruoka-aineen vaikutuksia imeväisten terveyteen käyttämällä kaksoissokko-, satunnaistettua ja lumekontrolloitua asetelmaa.
Mustikoita on jo pitkään pidetty aikuisten ”superruokana”, mutta imeväisillä niiden tehoa ei ole vielä tutkittu perinpohjaisesti.
Professori Minghua Tang sanoo, että vanhempien on nykyisin hyvin vaikea löytää tutkittua tietoa siitä, mitä ruokia vauvoille kannattaisi tosiasiassa antaa.
– Tämä tutkimus on kriittinen ensimmäinen askel tämän aukon täyttämisessä, sillä se tarjoaa todellista dataa siitä, kuinka tietty ruoka-aine, kuten mustikat, voi parantaa imeväisen terveyttä”, hän jatkoi.
Tutkimusryhmä havaitsi, että mustikkajauhetta nauttineilla vauvoilla ja taaperoilla jo valmiiksi ilmenneiden allergioiden oireet vähenivät. Lisäksi tutkijat havaitsivat merkkejä siitä, että mustikoita nauttineet vauvat saivat vähemmän tulehduksia ja heidän immunivasteensa oli vahvempi. Myös suolistomikrobisto muuttui tavoilla, joita pidetään hyödyllisinä immuuniterveydelle.
Tukehtumisvaaran välttämiseksi tutkijat suosittelevat, että mustikat soseutetaan nuoremmille imeväisille ja soseutetaan tai pilkotaan pieniksi paloiksi vanhemmille vauvoille ja taaperoille.
Professori Tangin mukaan tuore tutkimus viittaa siihen, että vain parilla mustikalla päivässä voidaan saavuttaa pitkäaikaisia, suotuisia terveysvaikutuksia.