Taksiliitto: Liikennepalvelulaki taksiliikenteen osalta täysin epäonnistunut – "Taksialan syyllistämisen on loputtava!"

Ministeriön olisi syytä tunnustaa virheensä ja lähteä rakentamaan toimivaa tulevaisuutta yhteistyössä taksialan kanssa, puheenjohtaja Kai Andersson vaatii
Taksiuudistus

Liikennepalvelulaki on osoittautunut taksiliikenteen osalta täysin epäonnistuneeksi, Taksiliitto toteaa tiedotteessaan.

Liiton mukaan lain valmistellut ministeriö yrittää liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla yrittää kääntää lain ongelmat taksialan aiheuttamiksi, ”vaikka syylliset ovat ministeriössä”.

Taksiliitto toteaa varoittaneensa useaan otteeseen lain valmisteluvaiheessa kaikista niistä ongelmista, joita nyt on havaittu.

Viime heinäkuussa voimaan tulleen lain myötä palvelun saatavuudessa on ongelmia jopa maakunnallisesti merkittävän kokoisissa kaupungeissa, kuten Ikaalisissa, liitto toteaa.

–  Hintataso on julkisuudessa olleiden tietojen mukaan noussut merkittävästi. Työvoiman osaamisessa on selkeitä puutteita sekä kielitaidon että paikallistuntemuksen osalta. Kalliiksi käy monin tavoin, sillä myös alan tuomat verotuotot ovat tilastojen mukaan laskusuuntaiset, tiedotteessa sanotaan.

Taksiliiton mukaan hankaluudet olivat kansainvälisten kokemusten vuoksi ennakoitavissa, mutta taksialaa ei haluttu kuunnella.

– Laki ajettiin härkäpäisesti läpi sääntelyn keventämisen nimissä. Kun ei tunnettu sääntelyn perusteita, oltiin sokeita myös tuleville ongelmille. Ja kun ei ollut kiinnostusta tutustua toimialaan ja asiakkaiden tarpeisiin, oli ongelmia väistämättä edessä. Nyt kaikki tehdyt virheet yritetään työntää taksialan ratkottavaksi.

Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson sanoo, että ministerin ja ministeriön olisi syytä tunnustaa virheensä ja lähteä rakentamaan toimivaa tulevaisuutta yhteistyössä taksialan kanssa.

Taksiliitto vetoaa myös tilastokeskuksen tilastoihin, joiden mukaan lain voimaantulon jälkeen taksialan verotuotot ovat laskeneet.

Arvonlisäverovelvollisia yrityksiä on liiton mukaan tullut kesäkuusta vuoden loppuun vain satoja, vaikka uusia taksiliikennelupia on samaan aikaan myönnetty tuhansia.

– On aiheellista kysyä, missä nämä toimijat ovat? Andersson ihmettelee.

Hänen mukaansa on todennäköisestä, että suurin osa luvista on pöytälaatikoissa ilman todellista toimintaa, ja toiminnan aloittaneistakin merkittävä osa on jäänyt arvonlisäverotuksen ulkopuolelle syystä tai toisesta.

Aiemmin yhteiskunnan ja taksialan välillä oli sopimus, jossa taksilupien määrä oli rajoitettu ja vastineeksi taksiyrittäjät sitoutuivat hoitamaan kaikissa kunnissa ajo- ja päivystysvelvoitteen sekä hoitamaan kuljetukset yhteiskunnan sääntelemällä enimmäishinnalla.

– Tästä sääntelystä ministeri halusi eroon ja samalla loppuivat taksiyrittäjien velvoitteet. Nyt jokainen yrittäjä vastaa vain omasta toiminnastaan, Andersson toteaa.

– Nyt on turha itkeä sellaisen perään, mitä yrittäjiltä ei enää vaadita.

Anderssonin mukaan suomalainen taksi palvelee nykylain puitteissa niin tehokkaasti ja taloudellisesti kuin mahdollista, mutta viranomaisilta vaaditaan nyt vastuunkantoa ja peiliin katsomista.

– Eivät taksiyrittäjät halua katsoa vierestä, kun oma elämäntyö ja pienyrittäjän elinkeino vedetään huonolla politiikalla surkealle tolalle. Taksialan syyllistämisen on loputtava! Andersson vaatii.