Sipilä: 30 vuoden vatulointi saa loppua, raiteilla tarvitaan kilpailua
Junien henkilöliikenne on avattava kilpailulle, jotta raideliikenne saadaan kasvuun, painottaa pääministeri Juha Sipilä (kesk.).
Sipilä muistutti eduskunnan välikysymyskeskustelussa, että Suomi on jämähtänyt raideliikenteessä vuoden 1990 tasolle.
– 30 vuotta on tätä asiaa vatuloitu, eikö nyt ole viimeinkin aika rehellisesti todeta, että keinot, joita on kokeiltu, eivät vain ole purreet?
Sipilän mielestä nyt tarvitaan uusia keinoja.
– Eikö nyt ole aika todeta, että keino on kilpailun lisääminen?
Sipilän mukaan kyse on hallitukselle ilman muuta ideologisesta hankkeesta.
– Haluamme estää ilmastonmuutosta, haluamme vähentää liikenteen päästöjä, haluamme edistää työvoiman liikkuvuutta. Haluamme edistää alueiden saavutettavuutta ja suomalaisten matkustusmukavuutta. Sen takia tarvitaan raideliikennettä lisää.
Kilpailutusta tarvitaan Sipilä mukaan siksi,. että se on todettu muissa maissa toimivaksi keinoksi. EU:ssa Luxemburg ja Irlanti ovat ainoat maat, joissa edelleen operoidaan yhdellä ainoalla operaattorilla.
Pääministerin mukaan erillinen kalustoa muille toimijoille vuokraava yhtiö on perustettava VR:n yhteyteen siksi, että Suomessa on muista Euroopan maista poikkeava raideleveys.
– Jos me haluamme kilpailua, silloin tarvitaan kalustoyhtiö. Tämä on myöskin näiden tehtyjen selvitysten mukaan se tapa, jolla saamme kilpailua aidosti.
Opposition laatima välikysymys koskee raideliikenteen nykytilaa ja tulevaisuutta. Keskustelussa oppositio ryöpytti lähinnä kilpailutuksen toteuttamistapaa, ei niinkään kilpailuttamista sinänsä.
Opposition mielestä raideliikenteeseen on turha odottaa kunnollista kilpailua, jos raideliikenteen ja rataverkon kehittämiseen ei samalla panosteta merkittävästi.
SDP:n Harry Wallin ihmetteli, miten junaliikenteen määrä lisääntyy, lippujen hinta matkustajille laskee ja valtion ostoliikennekustannukset laskevat, kun sama kakku, eli sama junakalusto vain jaettaisiin yksityisiin yrityksiin
– Rataverkon raidekapasiteetti on pääradoilla täysin käytössä ja esimerkiksi Helsingin ja Turun väliselle rataosuudelle ei ole mahdollista lisätä päiväaikaan yhtään junavuoroa viimeviikolla ilmoitettujen lisäksi, operoi rataosuudella mikä yhtiö tahansa, Wallin laskeskeli.
Yksityisten yhtiöiden arveltiin myös tekevän tuloksensa kustannuksia karsimalla, ei palvelua kehittämällä.
– Ei yksityisellä yrityksellä ole velvollisuutta ajatella kokonaisuutta, vain osakkeenomistajien etua, vihreiden Jyrki Kasvi näki.
Välikysymykseen vastannut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) torjui opposition syytökset.
Bernerin mukaan vasta viime vuosina linja-autoliikenteen ja lentoliikenteen luoma kilpailu sekä edessä häämöttävä pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen kilpailutus ovat saaneet aikaan sen, että VR:n palveluja, hinnoittelua ja kustannustehokkuutta on lähdetty todella kehittämään.
– Esimerkiksi junalippujen kuluttajahinnat ovat tämän seurauksena laskeneet keskimäärin yli kymmenen prosenttia viimeisen vuoden aikana.
Berner huomautti, että esimerkiksi auringonlaskun alana aiemmin pidetty linja-autoliikenne on kilpailun avautumisen myötä noussut uuteen kukoistukseen.
Liikenneministeri torjui myös opposition väitteet siitä, että valittu kilpailutusmalli loisi vain alueellisia monopoleja nykyisen valtakunnallisen monopolin tilalle.
Bernerin mukaan käyttöoikeussopimukset eivät takaa operaattoreille yksinoikeutta kilpailutetuille alueille, vaan samalla rataosalla voi toimia useita yrityksiä.
– Hallituksen valitsemassa mallissa kilpailua syntyisi junaoperaattoreiden välille sekä tarjouskilpailuvaiheessa että varsinaisessa liikennöinnissä, ministeri selvitti.
Nykykaluston käyttöä tehostamalla voidaan Bernerin mukaan ajaa enemmän vuoroja.
– VR on laittanut jopa seisomaan kalustoa, joka on edelleen käyttökelpoista.
Bernerin mukaan Suomen rataverkon käyttöaste on Euroopan alhaisimpia.
– Toki meillä on sitä rataverkkoa laajasti koko maassa ja siinä on kehittämisen ja panostamisen mahdollisuutta, hän myönsi.
Eduskunta äänestää hallituksen luottamuksesta jo huomisessa istunnossaan.