Savola: Oppositio takertuu rakenteisiin
Ähtäriläinen kansanedustaja Mikko Savola (kesk.) kummeksuu opposition lietsomaa muutosvastarintaa rautateitä koskevassa välikysymyksessä.
Hän huomauttaa, että Suomen rataverkon käyttöaste on Euroopan pienimpiä ja ainoastaan pääkaupunkiseudun radat ovat kiireisimpinä aikoina täydessä käytössä.
– Raiteilla kulkevaa liikennettä voitaisiin lisätä merkittävästi lähes koko rataverkolla, Savola toteaa.
Hän näkee alueellisessa liikenteessä suuria mahdollisuuksia myös maakunnissa.
– Lukuisissa yhteyksissä on todettu, kuinka huonosti nykyinen tarjonta palvelee asukkaita maaseudulla. Esimerkiksi Haapamäen radan kautta kulkeva poikittaisliikenne on VR:lle ollut vain välttämätön paha. Maakunnissa on jo osoitettu mielenkiintoa omaehtoiseen kehittämiseen, Savola sanoo.
Kansanedustaja muistuttaa, että rautateiden avaaminen kilpailulle ei tarkoita alueellisia monopoleja. Rataosuuksilla voi toimia useita yrityksiä ja käyttöoikeussopimuksissa tullaan hänen mukaansa määrittelemään tarkemmin vaadittava palvelutaso ja kannustimet toiminnan kehittämiseen.
Savola uskoo, että palveleva alueellinen liikenne kasvattaa myös kysyntää ja mahdollistaa uusien työpaikkojen synnyn.
– Tämä välikysymys tuntuukin ainoastaan vanhoihin rakenteisiin takertumiselta. Pelätäänkö oppositiossa tarttua toimeen kotiseutujen toimivan ja palvelevan raideliikenteen rakentamiseksi? Savola kysyy