Eduskunta pui raideliikennettä: Keskusta haluaa parempia junapalveluja suomalaisille
Keskusta haluaa laittaa junaoperaattorit kilpailemaan asiakkaista paremmilla palveluilla ja hinnoilla.
– Keskustan tavoite on vastata ihmisten, yritysten, ulkomaankaupan, Suomen maakuntien ja matkailun tarpeisiin.
– Meille keskustalaisille maistuu se, että jo lähitulevaisuudessa kännykällä voi ostaa kätevästi lipun, joka kelpaa junassa, bussissa, taksissa, lentokoneessa ja laivassa, kansanedustaja Mirja Vehkaperä totesi tiistaina ryhmänsä puheenvuorossa eduskunnan välikysymyskeskustelussa raideliikenteen tilasta ja tulevaisuudesta.
Keskustan eduskuntaryhmä antaa täyden tukensa henkilöjunaliikenteen kilpailun avaamiselle. Kilpailun avaamiselle on luotu selkeät askelmerkit:
1. Perustetaan valtion kokonaan omistamat kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöyhtiöt.
2. Kilpailun avaamiseen liittyviä yksityiskohtia valmistellaan työryhmissä, jonne on kutsuttu myös VR:n henkilöstön edustajia.
3. Uudistus toteutetaan hallitusti ja vaiheittain kolmen seuraavan vaalikauden aikana, Etelä-Suomen junaliikenteestä aloittaen.
Vehkaperä huomautti, että ilmaston suojeleminen suorastaan vaatii uudistamaan joukkoliikennettä houkuttelevammaksi.
– Liikenteen päästöjä on vähennettävä. Tässä hallitus on käärinyt hihat ja hyvä niin.
Vaikka junaliikenteen matkustajamäärät ovat viime aikoina nousseet, ne olivat vuonna 2016 yhä kaksi miljoonaa matkustajaa vähemmän kuin vuonna 2008. Junaliikenteen osuus kaikesta liikenteestä on jämähtänyt vain viiteen prosenttiin.
Vehkaperä korosti, että kilpailun avaaminen ei ole sama kuin yksityistäminen.
– Suomen raiteet, veturit, vaunut, juna-asemat ja varikot ovat ja pysyvät suomalaisten omistuksessa. Tämä hallitus ei ainakaan yksityistä niitä. Opposition aikeista emme tiedä. Hallitus ei myöskään ole luomassa niin sanotuille kermankuorijoille kissanpäiviä eikä lakkauttamassa junaliikennettä mistään päin Suomea.
Vehkaperä muistutti, että vielä elokuussa jokainen eduskuntaryhmä kannatti kilpailun avaamista. Erimielisyyttä oli vain perustettavasta kalustoyhtiöstä, että tarvitaanko sitä.
– Kyllä tarvitaan. Näin lukee jokaisessa asiantuntijaselvityksessä.
– Välikysymyksessä oppositio haluaa lisää junaliikennettä, hyviä palveluja ja pelastaa ilmaston. Aivan kuten hallituskin. Mutta teillä ei ole esittää siihen ensimmäistäkään ratkaisua. Oppositio, kertokaa vaihtoehtonne!
Keskustan eduskuntaryhmä katsoo, että kilpailun avaamiseen voidaan käyttää suomalaisten yhdessä omistamia raiteita, junakalustoa, asemia, varikkoja ja seisakkeita.
– Näyttääkin siltä, että oppositio on kiinnostunut vain valtion monopoliyhtiöiden menestymisen edellytyksistä ja osingonmaksukyvystä. Aivan kuin valtionyhtiöt olisivat olemassa vain osinkojen maksamista varten. Ja voitot peräisin maksavilta asiakkailta. Maksavilla asiakkailla on oikeus hyviin palveluihin, Vehkaperä totesi.