Selvitys: Helsingin metropolialue tarvitsee kilpailukykyä vahvistavaa ohjelmaa
Helsingin seutu kasvaa nopeasti. Aluekehittämisen konsulttitoimisto MDI:in tekemän selvityksen mukaan vauhti on silti pohjoismaisiin pääkaupunkeihin Osloon ja Tukholmaan verrattuna vaatimatonta.
Laajemmassa kansainvälisessä vertailussa Suomen pääkaupungin kehitys yltää vain keskinkertaiseksi.
Selvitys kaipaakin koko Suomen talouden kannalta keskeiselle Helsingin metropolialueelle kilpailukykyä vahvistavaa ohjelmaa. Siinä ehdotetaan muun muassa ruuhkamaksujen kokeilua ja englannin kielen aseman vahvistamista asiointikielenä.
Selvitys sisältää paljon tuttuja lääkkeitä metropolialueen kilpailukyvyn vauhdittamiseksi.
Osa keinoista vaatii toteutuakseen mittavia taloudellisia panostuksia ja muutoksia lainsäädäntöönkin. MDI:n kehitysjohtajan Janne Antikaisen mukaan raportissa on haluttu nostaa esille ne teemat, joihin Helsingin alueen kehittäminen kulminoituu.
Tutkimuksen tilaajiin kuuluvan Hypon pääekonomistin Juhana Brotheruksen mielestä Helsingin alueen kovimmat kilpailijat löytyvät maan rajojen ulkopuolelta, lähialueiden metropoleista.
– Itselleni tuli vähän yllätyksenä, kuinka selkeästi vahvempaa kehitys muissa verrokeissa on ollut. Ehkä sitä on vähän sokaistunut tähän Suomen vertailuun, vaikka pitäisi pitää mielessä, missä sarjassa pääkaupunkiseutu pelaa, Brotherus sanoo.
Metropolialueella tarkoitetaan selvityksessä Helsingin seutua, joka käsittää Helsingin kaupungin lisäksi yksitoista kuntaa.
MDI:n selvityksessä ehdotetaan Helsingin seudulle omaa metropolisopimusta, joka rakentuu nykyisen maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen päälle. Sopimus olisi sitä laajempi ja sisältäisi kasvun vauhdittamisen kannalta olennaiset koulutus-, tutkimus- ja innovaatiopolitiikat.
Selvityksessä ehdotetaan lisäksi, että pääradalle rakennetaan kolmas raide ja osa nopeista junayhteyksistä ohjataan lentoaseman kautta Helsingin keskustaan, tulevaisuudessa aina Tallinnaan saakka. Esille nostetaan jälleen myös ruuhkamaksut.
– Helsingissä on kokeiltava ruuhkamaksujärjestelmää, jahka valtion lainsäädäntö tämän sallii. Tutkimus ja esimerkit naapurimaistamme osoittavat, että ruuhkamaksut ovat toimiva keino pienentää ruuhkia sekä nopeuttaa tarpeellista autoliikennettä, raportissa kirjoitetaan.
Antikaisen mukaan useissa metropoleissa on havaittu, että ruuhkamaksut ovat lopulta sujuvoittaneet liikennettä.
– Jos puhutaan metropolisaation haitoista, niin listojen kärkipäässä tulee kaupunkiseutujen tukkeutuminen, se kuinka kauan liikkumiseen menee aikaa, Antikainen sanoo.
Ulkomaisten osaajien ja opiskelijoiden houkuttelua ja työnteon mahdollisuuksia parannettaisiin tekemällä englannista virallinen asiointikieli koko metropolialueella.
Antikaisen mukaan esimerkkinä on Espoo, joka on jo tehnyt omia linjauksiaan asiaan liittyen.
MDI:n tekemän selvityksen tilasivat Hypo, Palvelualojen Ammattiliitto PAM, Rakennusteollisuus, Rakennustietosäätiö, SAK ja Sitra.