Postin tulos paras kymmeneen vuoteen, vaikka liikevaihto laski hieman
Posti Groupin oikaistu liiketulos kasvoi huhti-kesäkuussa 17,9 miljoonaan euroon. Viime vuonna oikaistu liiketulos oli vastaavana aikana 5,3 miljoonaa euroa.
– Kannattavuutemme oli jälleen vahva vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla, ja voin ylpeänä todeta sen olevan paras tuloksemme kymmeneen vuoteen, vt. toimitusjohtaja Timo Karppinen kertoo osavuosikatsauksessa.
Konsernin liikevaihto laski 2,3 prosenttia 377,8 miljoonaan euroon.
Karppisen mukaan verkkokauppa- ja jakelupalveluiden kannattavuus parani merkittävästi vuoden ensimmäisellä puoliskolla, kun taas liikevaihto laski alhaisen kuluttajakysynnän vuoksi. Käyttöön otettu tehokkaampi lajittelutapa paransi kannattavuutta. Lisäksi verkkokaupan pakettivolyymit kasvoivat.
– Vaikka yleisen talouskasvun ennustetaan olevan vielä edessäpäin, näimme toisella vuosineljänneksellä ensimmäisiä merkkejä siitä, että verkkokaupan markkinassa ja kuluttajien kulutuksessa on nähtävissä jonkin verran elpymistä, Karppinen kertoo.
Vuoden toisella neljänneksellä pakettien kokonaismäärä kasvoi 5 prosenttia, kun verkkokaupan volyymit kasvoivat Suomessa ja Baltian maissa. Osoitteellisten kirjeiden määrä taas jatkoi vähenemistään ja laski 10 prosenttia.
Konsernin uusi toimitusjohtaja Antti Jääskeläinen aloitti tehtävässään elokuun alussa. Hän siirtyi Posti Groupille metsäyhtiö UPM:n liiketoiminta-alueen johtajan paikalta.