Polttoaineen hinnan painama Finnair jatkoi tappiollisena, mutta vertailukelpoinen liiketulos nousi plussan puolelle
Lentoyhtiö Finnairin nettotulos oli edelleen tappiollinen kolmannella neljänneksellä eli heinä–syyskuussa, mutta yhtiön vertailukelpoinen liiketulos nousi plussan puolelle 35,2 miljoonaan euroon. Viime vuonna saman ajanjakson lukema oli 109,1 miljoonaa euroa pakkasen puolella. Koko kuluvan vuoden eli tammi–syyskuun vertailukelpoinen liiketulos oli -181,8 miljoonaa.
– Vertailukelpoinen liiketulos kääntyi voitolliseksi ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen. Positiivinen liiketulos kausiluontoisesti vilkkaimmalla neljänneksellä on askel oikeaan suuntaan, mutta edessä on pitkä tie yrityksen tervehdyttämiseksi, kommentoi tiedotteessa toimitusjohtaja Topi Manner.
Toimitusjohtajan mukaan Finnairin kohtaama haaste on pandemian ja Venäjän ilmatilan sulun yhdistelmän takia ainutlaatuisen vaikea.
Neljänneksen liikevaihto kasvoi 260,6 prosenttia 719,2 miljoonaan euroon viime vuoden saman ajanjakson 199,4 miljoonasta eurosta. Tammi-syyskuun liikevaihto kasvoi 292,9 prosenttia viime vuodesta lähes 1,67 miljardiin euroon. Edellisvuoden liikevaihto samalla ajanjaksolla oli 424,9 miljoonaa euroa.
Viimeisimmällä neljänneksellä Finnairia on varjostanut erityisesti poikkeuksellisen korkea polttoaineen hinta, jonka negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 125 miljoonaa euroa viime vuoden vertailukauteen verrattuna. Tammi-syyskuun ajalta korkean polttoainehinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 303 miljoonaa euroa viime vuoteen verrattuna.
Polttoaineen korkean hinnan ohella Finnairia rasittivat vahva Yhdysvaltain dollari, pandemian jäljellä olevat vaikutukset muun muassa Kiinan matkustusrajoitusten osalta sekä Venäjän ilmatilan sulku, joka on pidentänyt Aasian-reittien lentoaikoja sekä kasvattanut niiden kustannuksia.
– Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa merkittävästi Finnairin tuloksentekokykyyn pitkällä tähtäimellä, ja julkistimme syyskuussa strategian kannattavuuden palauttamiseksi, Manner sanoo tiedotteessa.
Strategiaan on Finnairin mukaan kuulunut muun muassa maantieteellisesti tasapainotettu reittiverkosto, josta esimerkkeinä mainitaan elokuussa avattu reittilento Intian Mumbaihin sekä yhteistyö Qatar Airwaysin kanssa lentojen avaamiseksi kolmesta pohjoismaisesta pääkaupungista Dohaan marras–joulukuussa
Yhtiön mukaan lentoliikenteen kysyntä on lähes normalisoitunut erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Pörssitiedotteessa Finnair arvioi lentäneensä kolmannen neljänneksen aikana keskimäärin 70 prosentin kapasiteetilla vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, kun mittarina olivat tarjotut henkilökilometrit. Tilanne on yhtiön mukaan pysynyt jotakuinkin samana nyt kuluvan neljännen neljänneksen aikana.
Heinä–syyskuussa Finnairin matkustajamäärä viisinkertaistui 6,6 miljoonaan edellisvuoden 1,3 miljoonasta.