Parafiinidiesel kärysi kyselytunnilla – oppositio syytti hallitusta kuljetusalan kurittamisesta

Eduskunta

Budjettiriihen päätös parafiinisen dieselin verotuen poistosta kuumensi oppositiota eduskunnan kyselytunnilla.

Asian ottivat puheeksi perussuomalaiset, jotka syyttivät hallitusta dieselautoilijoiden ja kuljetusyrittäjien polttoainelaskun kasvattamisesta.

– Te olette puhunut tästä asiasta, että tämä on joku yritystukien poistaminen, vaikka tällä ei ole yritystuen kanssa mitään tekemistä. Tämähän on etu siihen, kun esimerkiksi kuljetusyrittäjät käyttävät MY-dieseliä sen takia, että ne ovat ympäristöystävällisempiä, perussuomalaisten Sheikki Laakso jyrisi.

Valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) kertoi johtaneensa itse valtiovarainvaliokunnan verojaostoa vuonna 2010, kun parafiinisen dieselin tuki tehtiin.

– Ja silloin sillä haettiin sitä, että oli se oli lähipäästöjen kannalta puhtaampi vaihtoehto.

Tuolloin parafiinista dieseliä lähdettiin tukemaan Lintilän mukaan viidellä sentillä per litra. Pakokaasujen puhdistusteknologian kehittymisen myötä laskennallisen ympäristöhyödyn arvioidaan olevan enää 0,5 senttiä per litra.

– Eli 4,5 senttiä tuetaan tällä hetkellä, voiko sanoa hiukan turhaan.

Verotuen asteittaisella poistolla havitellaan valtion kassaan vuosittain 120 miljoonaa lisää tuloa. Lintilä sanoi pitäneensä erittäin relevanttina, että yritystukien karsintaa pohtinut valtiosihteerityöryhmä päätyi tähän ratkaisuun.

Pääministeri Antti Rinne (sd.) korosti, että 70 prosenttia tuettavasta parafiinidieselistä on fossiilista polttoainetta ja 30 prosenttia liittyy biopolttoaineisiin.

– Se 4,5 senttiä litraa kohti tarkoittaa perusteetonta tukea tälle dieselpolttoöljylle.

Rinne sanoi, että hallitus haluaa vähentää bensiinin ja dieselin käyttöä polttoaineissa ja polttomoottoreissa ja lisätä biokaasua. Tarkoituksena on, että ”viidentonnin Toyota tuolla maaseudulla” voidaan ottaa konvertiolaitteitten kautta käyttöön biokaasulla.

– Tämä on sitä konkreettista arjen politiikkaa ympäristövaikutusten hillitsemiseksi ja ilmastonmuutoksen torjumiseksi, Rinne painotti.

Lintilä muistutti, että hallitus ei puutu biodieselin tukeen. Hän kehotti katsomaan, kuinka esimerkiksi sekoitevelvoite on muuttunut vuosikymmenen alusta lähtien.

– Me olemme aivan erilaisissa sekoitteissa tällä hetkellä dieselin kanssa, mitä oltiin silloin kun tämä tehtiin.