Ovaska ja Berner toppuuttelevat ylinopeuskeskustelua: "1 km/h -ylinopeudesta ei jatkossakaan sakoteta"
Keskustan puoluesihteeri Jouni Ovaska toppuuttelee ylinopeuksista käytävää keskustelua. Sekä nykyinen että tuleva laki kieltävät ylinopeuden.
Nyt hallitus esittää, että liikennevirhemaksun rahamäärä olisi pienissä ylinopeusrikkomuksissa alhaisempi kuin tällä hetkellä rikesakon rahamäärä on.
– Esitys tieliikennelaista ei automaattisesti muuta nykykäytäntöä. 1 km/h -ylinopeudesta ei jatkossakaan sakoteta, kuten liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on todennut, Ovaska selventää.
Ovaska muistuttaa, että sisäministeri ja Poliisihallitus vastaavat puuttumiskynnyksestä eli millaisessa ylinopeustilanteessa tulee huomautus tai liikennevirhemaksu (nykyinen rikesakko).
– Esitys tieliikennelaista ei muuta nykykäytäntöä lievimmissä ylinopeuksissa, jollei Poliisihallitus kiristä nykyistä ohjeistusta.
– Sisäministeri ja Poliisihallitus vastaavat, muutetaanko käytäntöä. Mielestäni nykyinen Poliisihallituksen ohjeistus on toimiva. Lievästä ylinopeudesta selviää huomautuksella, Ovaska kertoo.
Keskustelu ylinopeuksista ryöpsähti, kun Helsingin Sanomat uutisoi sunnuntaina, että Bernerin ministeriön valmistelema esitys uudeksi tieliikennelaiksi on tuomassa lisää liikenteen automaattivalvontaa ja muutoksia sakkokäytäntöihin.
Nykyisen lainsäädännön mukaan liikennerikkomukseen syyllistyneelle henkilölle voidaan määrätä automaattivalvonnassa rikesakko, jos hänet tunnistetaan tekohetkellä.
Jatkossa rikesakko muuttuisi liikennevirhemaksuksi ja auton omistajan olisi käänteisen todistustaakan myötä kiistatilanteessa todistettava itse, ettei ajanut autoa tekohetkellä.
Kun nyt kameran on täytynyt kuvata pienemmissäkin rikkomuksissa rekisterikilven lisäksi myös kuljettaja, jatkossa pelkkä kilpi riittäisi.
HS:n mukaan viidenkymmenen euron suuruisen liikennevirhemaksun voisi saada jo esimerkiksi yhden kilometrin ylinopeudesta nopeusrajoituksen ollessa yli 60 kilometriä tunnissa.
Taajamassa samasta rikkeestä saisi 70 euron virhemaksun, samoin kuin esimerkiksi turvavyön käyttämättömyydestä.
Sadan euron maksun voisi saada esimerkiksi viiden kilometrin ylinopeudesta taajamassa, joutokäynnistä tai suuntavilkun käyttämättömyydestä ja matkapuhelimen käytöstä ilman handsfreetä.
Ministeri Berner tyynnytteli keskustelua maanantaina twitterissä . Bernerin mukaan poliisi ei jatkossakaan sakota, jos autoilija ylittää nopeusrajoituksen kilometrillä tunnissa.
– Toistan: tieliikennelain uudistus – nykylaissakin ylinopeudessa on nollatoleranssi. Puuttumiskynnys on poliisin sisäisen ohjeistuksen alainen asia, lakiesitys ei muuta sitä.
Berner kirjoitti asiasta facebookissa jo toukokuussa, kun ylinopeuskeskustelu ja sakotus edellisen kerran nousivat keskusteluun:
– Esitettävässä laissa ei siis ole ehdotettu harkintavaltaa poliisin puutumiskynnyksen suhteen, eikä sitä ole voimassa olevassakaan laissa vaan se on poliisin sisäisessä ohjeessa. Lisäksi uutisoinnissa on jäänyt sivuseikaksi se, että hallituksen esityksen mukaan pienimpien ylinopeuksien osalta sanktiomaksu olisi jopa pienempi kuin nykyisessä rikesakkolaissa.