Ministeri Essayahin terveiset S-ryhmälle: "Erittäin valitettava päätös"
S-ryhmän päätös tuoda kauppoihin Coop-tuotemerkin tanskalaisia possun sisä- ja ulkofiletuotteita ei saa ymmärrystä maa- ja metsätalousministeri Sari Essayahilta (kd.). Kotimaiset Atrian porsaan ulkofileepalat saivat väistyä tanskalaisen lihan tieltä.
Essayah alleviivaa kaupparyhmän itsensä korostamaa vastuullisuutta.
– Mistä tämä päätös nyt kertoo? Se kertoo siitä, että ei noudateta sitä omaakaan ihannetta, mitä on asetettu, ministeri sanoi toimittajatilaisuudessa.
– Tämä on mielestäni erittäin valitettava päätös. Kyllä näissä pitäisi konkreettisesti näkyä se vastuullisuus näissä päätöksissä.
Essayah huomauttaa, että Tanskassa sikoja kasvatetaan niiden hyvinvoinnin kannalta heikommalla kriteeristöllä.
– Suomessa sioilla on saparot, tanskalaisilla niitä ei ole, hän vertaa.
MAASEUDUN TULEVAISUUS kertoi S-ryhmän päätöksestä viime viikolla.
S-ryhmän mukaan sen myyntidata näytti, että etenkin edullisemmille tuotteille olisi kysyntää.
– Se on fakta, jota ei tässä taloustilanteessa voi sivuuttaa, päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho S-ryhmästä perustelee tiedotteessa.
Päällysahon mukaan Coop-possu ei varsinaisesti syrjäyttänyt toista tuotetta, sillä ”kaupan valikoima ei ole koskaan sementoitu, vaan se vaihtelee valikoimajaksoittain, ja jatkuvasti kuluttajakysynnän mukaan”.
Ministeri Essayah kantaa huolta siitä, saadaanko viljelijöiksi uusia sukupolvia.
– Viljelijät ikääntyvät ympäri Eurooppaa. Kolmasosa viljelijöistä on eläkeikäisiä, alle 40-vuotiaita viljelijöitä on Euroopassa 12 prosenttia. Ne ovat huolestuttavia lukuja. Mistä me löydämme ne nuoret alalle?
Essayahin mielestä nyt tarvitaan paluuta siihen, että ruoantuotanto on maatalouden tärkein tehtävä.
– Voi olla hyviä ja tärkeitä oheistehtäviä, mutta kyllä sen pitää siinä ytimessä olla.
Maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikön Pekka Pesosen mukaan nuoret tuottajat joutuvat ottamaan miljoonaluokan velan.
– Voitte arvata sen nuoren tuottajan turhautumisen, kun hän katsoo valikoimapäätöksiä, Pesonen toteaa S-ryhmän tapauksesta.
– Premium-ruhonosan merkitys taloudellisen tuoton kertymässä on huomattavasti suurempi kuin sen suhteellinen paino-osuus, hän huomauttaa.
Tuottajan tilanne ei Pesosen mukaan kuitenkaan ole toivoton. Läpinäkyvämmän elintarvikeketjun lisäksi hän nostaa markkinapotentiaalin parantamisen mahdollisuudeksi tuottajien yhteistyön eli tuottajaorganisaatiot.