Olavi Ala-Nissilä: "Varsinais-Suomi on pussinperä, mutta maakunta voi kehittää alueellista junaliikennettä"
– Suomen pitkittäisyhteys Helsinki-Tampere-Oulu kehittyy lujaa. Mutta Turku ja Varsinais-Suomi on pussinperä ilman yhteyksiä sisämaahan ja rannikolle. Tämä tosiasia pitää nyt ymmärtää myös Turun torin ympärillä, sanoo keskustan kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä.
Suunnitteilla oleva Tunnin juna -hanke Turusta Helsinkiin on hyödyllinen pääkaupunkiseudulle. Ala-Nissilän mukaan se on hyödyllinen myös Varsinais-Suomelle ja Turulle, mutta se edellyttää, että siihen kytkeytyy tehokas seudullinen liikenne.
– Seudullista liikennettä pitää kehittää. Junaliikenteen kilpailu avautuu. Sen myötä ja myös maakuntauudistuksen myötä alueellisen junaliikenteen kehittäminen tulee entistä ajankohtaisemmaksi. Se tulee mahdolliseksi.
Ala-Nissilällä oli keskiviikkona ilo avata uusi rautateiden alikulku Pöytyän keskustaajamassa Kyrössä.
– Tämä on alku ja läpimurto jatkuvalle kehittämistyölle seutukunnassa, hän julisti.
– Hallitusohjelmaan sisältynyt liikenneväylien lähes miljardin euron korjausvelkarahoitus on mahdollistanut liikenneväylien korjausta kolmen vuoden ajan ja vielä ensi vuonnakin, sanoi Ala-Nissilä.
– Myös Pöytyän kunnan aktiivisuus ja merkittävä osarahoitus on ollut hyvin tärkeä investoinnin toteuttamisessa.
Varsinais-Suomen Liiton ja alueen kuntien kannattaisi harkita useiden jo suljettujen rautatieasemien uudelleen avaamista.
– Tampereen radalla tällaisia asemia olisivat Aura, Kyrö, Lieto ja Kärsämäki ja miksi ei Melliläkin, pohti Ala-Nissilä.
– Tässä on kyse Varsinais-Suomen kytkeytymisestä koko Etelä-Suomen kasvuvyöhykkeeseen. Jo suljettujen rautatieasemien uudelleen avaaminen liittyy siihen, että työssäkäyntialueet kasvavat jatkuvasti. Ihmiset kulkevat töissä yhä kauempaa. Tunnin työssäkäyntialue voisi kattaa hyvin laajan osan maakuntaa.
Julkista tukea paikallisjunavuorot ainakin alkuun tarvitsisivat, mutta se olisi Ala-Nissilän mielestä kannattava panostus.
– Olen varma, että henkilöliikennettä junalla vielä Kyröstäkin on.
– Kyrön alikulku on hyvä alku sisämaan yhteyksien aikaansaamisessa ja erityisesti paikallisliikenteen kehittämisessä Turun ja seutukunnan välillä ja sisällä. Tässä tarvitaan kuntien, yritysten, järjestöjen, maakunnan ja meidän kaikkien aktiivisuutta.