Migri tutki: Vastaanottokeskuksissa riesana tekemisen puute
Vastaanottokeskusten asukkaat tuntevat olonsa turvalliseksi, mutta heitä vaivaa tekemisen puute. Asukkaille tehdyssä kyselyssä nousivat esille myös ansiotyö- ja koulutusmahdollisuuksien puute.
Osaa turvapaikanhakijoista myös turhauttaa myös keskusten sijainti kaukana kaupunkien keskuksista.
Maahanmuuttovirasto Migri toteutti kesällä 2016 asiakaskyselyn vastaanottokeskuksissa. Turvapaikanhakijoita pyydettiin arvioimaan esimerkiksi turvallisuuden tunnetta, omaa roolia asiakkaana ja miten henkilöstö heitä kohtelee.
Kyselyyn vastasi noin 3 140 turvapaikanhakijaa 81 eri vastaanottokeskuksesta. Myös yksintulleiden alaikäisten vastaanottoyksiköt olivat mukana kyselyssä.
Kyselyn tuloksista käy ilmi, että sekä aikuisten että yksintulleiden alaikäisten vastaanottokeskuksissa turvapaikanhakijat ovat pääosin tyytyväisiä vastaanottokeskusten henkilökuntaan, joskin henkilökunnan tavoitettavuudessa olisi jonkin verran parannettavaa.
Kyselyyn vastanneet kertovat, että heitä kohdellaan enimmäkseen hyvin, mutta joissakin keskuksissa hakijat ovat kokeneet, että kaikkia asiakkaita ei kohdella tasa-arvoisesti.
Valtaosa kyselyyn vastanneista turvapaikanhakijoista koki olonsa turvalliseksi vastaanottokeskuksessa.
Naishakijat toivoivat enemmän naisille suunnattua toimintaa ja naistulkkeja esimerkiksi terveydenhoitajan tapaamisiin.
Lisäksi kaikkien vastaajien kesken ansiotyö- ja koulutusmahdollisuuksien puute tuli vastauksissa esiin. Yksin tulleiden alaikäisten keskuksissa painottuivat harrastuksiin ja koulunkäyntiin liittyvät huolet.
Tänä vuonna toteutetun kyselyn laajuus on poikkeuksellinen, sillä vastaanottokeskuksia on nyt enemmän kuin koskaan aikaisemmin Suomessa. Monessa keskuksessa toiminta on asiakaskyselyn aikaan ollut vielä verrattain nuorta.
Poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta vastaanottokeskukset ovat Maahanmuuttoviraston mukaan yleisesti pystyneet tuottamaan varsin hyvin palveluita ja myönteisiä kokemuksia asiakkaille.
Kyselystä saatua palautetta käytetään hyödyksi vastaanottopalveluiden kehittämisessä.