Matkustajalaiva kaatui ja upposi yhtäkkisesti Saimaalla 90 vuotta sitten – Tarkka uhrimäärä on yhä epäselvä
Toukokuinen päivä tasan 90 vuotta sitten sai järkyttävän käänteen, kun matkustajia kuljettanut laiva S/S Louhi kaatui ja upposi Saimaalla Pohjois-Savossa.
Sisävesillä liikkunut matkustajalaiva oli lähtenyt 15. toukokuuta 1934 liikkeelle Kuopiosta noin 70–80 matkustajaa kyydissään.
Matkustajien lisäksi laivaan oli lastattu tuhansia kiloja lastia. Lukemattomissa säkeissä oli jauhoja, siemenviljoja, suolaa, lannoitteita ja muuta tavaraa. Lasti oli sijoitettu laivan kansille, sillä varsinaista lastiruumaa ei ollut.
Vehmersalmen ja Leppävirran rajalla sijaitsevassa Enonlahdessa Louhi-laiva poikkesi Harjulan laiturissa. Siitä se jatkoi Paksulan laituriin.
Kun laivaa käännettiin kapeassa lahdessa, keikahti se yhtäkkiä vasemmalle kyljelleen.
Sen jälkeen kaikki kävi hyvin nopeasti. Ihmisiä lensi veden varaan ja laiva upposi muutamassa minuutissa. Laiturilla laivaa odottaneet ihmiset näkivät kaiken silmiensä edessä.
Onni oli kuitenkin se, että onnettomuus tapahtui niin lähellä rantaa. Pelastustyöt alkoivat heti. Veden varaan joutuneita ihmisiä saatiin paljon pelastettua.
Pelastautuneet olivat pääasiassa heitä, ketkä olivat olleet onnettomuuden sattuessa laivan kannella. Hyteissä ja laivan alakerrassa olleet matkustajat jäivät sen sijaan loukkuun.
Onnettomuus vaati kaikkiaan 34 ihmisen hengen.
Oma hämmästyttävyytensä on siinä, että tarkka uhrimäärä on yhä hieman epäselvä. Vehmersalmella ja Leppävirralla ilmestyvä Soisalon Seutu -lehti kertoo tiistaina julkaistussa artikkelissa, että kuolleita olisi ollut 33.
Savon Sanomat kertoi vuonna 2014, että Vehmersalmelle pystytetyssä muistomerkissä uhreja mainitaan olleen 33, Leppävirralla olevassa muistomerkissä kerrotaan puolestaan lukemaksi 34.
Lehden mukaan uhreista 27 oli Leppävirralta ja seitsemän Vehmersalmelta. Pelastuneita oli 20.
Vilho Miettinen kertoi Savon Sanomille pyrkineensä selvittämään, kuinka monta ihmistä onnettomuus lopulta todellisuudessa vaati.
– Kyseessä voi olla jokin nimisekaannus tai sitten joukossa oli joku tuntematon. Joskus jopa mietin, että jäikö sinne pohjaan vielä joku, Miettinen pohdiskeli tuolloin.
Kaatumisen aiheutti liian suurella nopeudella tehty jyrkkä käännös. Myös kannella olleen painavan lastin siirtyminen saattoi vaikuttaa onnettomuuteen.
Höyrylaiva Louhi nostettiin ylös Saimaasta ja se jatkoi liikennöintiä. Savon Sanomien mukaan laiva romutettiin vuonna 1956.
Louhi-laivan uppoaminen on uhrimäärältään yksi pahimmista Suomen sisävesillä tapahtuneista vesiliikenneonnettomuuksista. Se on pahin Saimaalla tapahtunut laivaonnettomuus.
Suomen pahin sisävesillä tapahtunut vesiliikenneonnettomuus on höyrylaiva Kurun uppoaminen Näsijärvellä syyskuussa 1929. Kurun uppoaminen vaati kaikkiaan 136 ihmisen hengen.