Liikennevaliokunnan puheenjohtaja teki eduskuntakyselyn Turun tunnin junasta – "Kun rahaa on vähän, sitä pitäisi käyttää viisaasti"
Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) on tehnyt hallitukselle kirjallisen kysymyksen Turun tunnin junan vaikutuksista suomalaiseen väyläpolitiikkaan.
Ovaskan mukaan hallituksen pitäisi tietää ja kertoa rehellisesti, mihin se on omilla päätöksillään ajamassa suomalaista väyläpolitiikkaa.
– Nyt ei hyvältä näytä, jos mahdollisuudet harjoittaa pitkäjänteistä väyläpolitiikkaa kaatuvat yhteen megaluokan hankkeeseen, Turun tunnin junaan, Ovaska paheksuu tiedotteessaan.
Ovaska vaatii hallitukselta selväsanaisia vastauksia muun muassa siihen, mitä hankkeessa lopulta rakennetaan ja milloin hallitus on myymässä valtion omaisuutta rahoittaakseen hanketta.
– Kun valtiolla rahaa on vähän, sitä pitäisi käyttää viisaasti. Viisautta hallitukselta olisi panostaa Suomen huoltovarmuutta, omavaraisuutta ja turvallisuutta vahvistavaan väyläpolitiikkaan kuin olla rahoittamassa asiantuntijaselvityksissä hukkainvestoinniksi arvioitua Turun tunnin juna -hanketta.
Ovaskan mukaan hankkeella voi olla kauaskantoisia negatiivisia vaikutuksia suomalaisen väyläpolitiikkaan.
– Miten tehtävät ja vastuut jakautuvat liikenne- ja viestintäministeriön, Väyläviraston sekä hankeyhtiön välillä? Alistetaanko valtio ja tulevat hallitukset vain maksajan rooliin vailla vaikutusvaltaa? Siirtääkö hallitus vaalikauden päätteeksi loppurahoituksen valtion budjettikehyksiin, jolloin yksi megaluokan hanke pahimmillaan näivettäisi suomalaisten väylien kehittämisen ja kunnossapidon?
Ovaska muistuttaa, että ilman uusia päätöksiä väylien korjausvelka kääntyy jyrkkään kasvuun ensi vuodesta alkaen. Väyläviraston tuoreiden ennusteiden perusteella tiestön korjausvelka tulee kasvamaan 500 miljoonalla eurolla eli samalla summalla kuin mitä hallitus on laittamassa tunnin junaan. Korjausvelka kasvaa myös raiteilla.
– Myös jo olemassa oleva Turku-Helsinki-junarata, Rantarata, natisee liitoksissaan. Junat myöhästelevät radan huonon kunnon takia. Väyläviraston tuoreiden arvioiden mukaan Rantaradalla on kasvava määrä kiireellisesti korjattavia osuuksia, Ovaska muistuttaa.