Kuluttajaluottojen sääntelyyn ehdotetaan tiukennuksia
Oikeusministeriön työryhmä ehdottaa kuluttajaluottojen korkokaton alentamista. Ehdotuksen tarkoituksena on pyrkiä vähentämään kuluttajien ylivelkaantumista. Työryhmän mietintö on nyt lausunnolla.
Korkokatto halutaan laskea 15 prosenttiin nykyisestä 20 prosentista.
Sääntelyn ulkopuolelle jäisivät kuten nykyisinkin sellaiset asuntoluotot, joissa vakuutena on asunto tai muuta omaisuutta sekä autojen ja muiden liikennevälineiden osamaksukauppa.
Työryhmä ehdottaa hyvän luotonantotavan vastaisen markkinoinnin tarkempaa määrittelyä. Kuluttajaa tulisi myös ohjeistaa siitä, että velkaongelmiin on saatavilla maksutonta neuvontaa.
Ehdotuksen mukaan verkkokaupoissa olisi tarjottava mahdollisista maksutavoista ensimmäiseksi luotottomia maksutapoja ja vasta viimeisenä luotollisia maksutapoja.
Työryhmässä mukana ollut Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kiinnittää työryhmän mietintöä koskevassa eriävässä mielipiteessään huomiota siihen, ettei säännös estä elinkeinonharjoittajaa markkinoimasta luotollisia maksutapoja ennen maksutavan valintaa.
KKV ei pidä ehdotuksen keinoja kuluttajaluottojen markkinoinnin suitsimiseksi riittävinä. Sen mukaan markkinoinnin säätelyä arvioitaessa olisi otettava riittävästi huomioon nykyiset markkinointikeinot, erityisesti kuluttajaluottojen suoramarkkinointi, kohdennettu markkinointi ja vaikuttajamarkkinointi.
Vaikuttajamarkkinointia voidaan tehdä esimerkiksi sosiaalisen median palveluissa kuten Youtubessa ja Instagramissa.
KKV katsoo, että vaikuttajamarkkinointiin tulisi puuttua riittävällä tavalla sen henkilökohtaisen luonteen ja mahdollisen markkinoinnin tunnistettavuuden hämärtymisen vuoksi.
– Voidaan esittää kysymys siitä, onko vaikuttajamarkkinointi ylipäänsä asianmukainen keino markkinoida kuluttajaluottojen kaltaisia monimutkaisia hyödykkeitä, joilla voi olla kuluttajien talouden kannalta kauaskantoisia vaikutuksia, kirjoitetaan eriävässä mielipiteessä.