Kuluttaja-asiamiehes puuttui peliin: Huomautukset hammasharjojen ja vitamiinien myyjille
Kuluttaja-asiamies on huomauttanut kahta yritystä puhelinmyynnin puutteista, ilmoitti Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiistaina. Sähköhammasharjojen puhelinmyyntiä harjoittavan SP Tuonti Oy:n sekä vitamiineja ja ravintolisiä markkinoivan Suomen Terveystukku Oy:n sopimusten kirjallisessa vahvistamisessa on havaittu puutteita.
Kumpikin yritys sitoutui korjaamaan ongelmat kuluttaja-asiamiehen vaatimalla tavalla.
Puhelinmyynnissä myyjän on puhelun aikana kerrottava myyjän nimi ja puhelun kaupallinen tarkoitus, annettava etämyyntiä koskevien säännösten mukaiset ennakkotiedot sekä kerrottava muut ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot. Lisäksi myyjän pitää puhelun jälkeen erikseen lähettää kuluttajalle tarjous kirjallisesti tai muulla pysyvällä tavalla, esimerkiksi sähköpostilla.
Tarjouksessa on myös kerrottava, että jos kuluttaja ei hyväksy tarjousta kirjallisesti, se ei sido häntä.