Koodauslähettiläs Linda Liukas kiittelee ohjelmoinnin opetusta peruskoulussa
Ohjelmoinnin opettaminen on suomalaisella peruskoululla hyvin hallussa, arvioi palkittu lastenkirjailija ja koodauslähettiläs Linda Liukas.
Hän kehuu viime vuonna käyttöön otettua opetussuunnitelmaa, jossa yhtenä uutuutena on ohjelmointi.
Ensimmäinen kehun aihe on päätöksenteon nopeus.
Liukkaan mukaan Suomi ei ole ohjelmoinnin opetuksessa lainkaan jäljessä, vaan pikemminkin eturintamassa.
Toinen hieno asia opetussuunnitelmassa on hänen mielestään se, että kouluun ei luotu oppiainetta nimeltä ohjelmointi. Sen sijaan ohjelmointia on sisällytetty eri oppiaineisiin.
– Minusta koodaamisen oppiminen itseisarvona ei ole niin tärkeää, vaan enemmän ajatus siitä, että voi käyttää ohjelmointia yhtenä ongelmanratkaisun työkaluna tai tapana ilmaista itseään.
Opetussuunnitelmassa on Liukkaan mukaan kysymys siitä, millaisia lapsia yhteiskunta haluaa kasvattaa.
– Minusta uusi ops on tosi hieno ja valmentaa sellaiseen maailmaan, jossa tarvitaan laaja-alaista osaamista, uteliaisuutta ja uskallusta.
Liukas myös luottaa suomalaisten opettajien kykyyn viedä suunnitelmat käytäntöön.
Liukkaan Hello Ruby -kirjasarja kertoo lapsille teknologiasta tarinoiden keinoin.
Ensimmäinen osa käsitteli koodausta ja toinen tietokonetta. Tänään julkistettavan kolmannen osan aihe on internet.
Vaikka Liukas on alun perin ajatellut kirjansa ennen kaikkea lasten ja vanhempien keskinäisiin lukuhetkiin, opettajat hyödyntävät niitä paljon opetuksessaan.
Joukkorahoituksella alkunsa saanutta kirjasarjaa on julkaistu useissa maissa.
Siksi Liukas on myös tutustunut eri maiden kouluihin.
– Ehdottomasti olen hyötynyt siitä, että suomalaisella koululla on niin hyvä brändi, Liukas sanoo.
Hän kertoo, että maailmalla ollaan kiinnostuneita suomalaisesta lähestymistavasta, jossa ei painoteta esimerkiksi oppimisen testaamista eikä opetuksen yhdenmukaistamista.
– Enemmän painotetaan luovuutta, lapsen ilmaisua ja opettajan autonomiaa.
Ohjelmointia ei tarvitse opiskella ruudun ääressä
– Ohjelmointi on sitä, että annetaan koneelle ohjeita, Liukas määrittelee.
Hänen mukaansa ohjelmointi on pitkälti ison ongelman purkamista pienemmiksi ongelmiksi. Koneelle annettavien ohjeiden on oltava tarkkoja ja oikeassa järjestyksessä.
Varsinaista koodaamista merkittävämpää onkin oppia ohjelmoinnillista ajattelua eli sellaisia ajattelemisen taitoja, jotka auttavat ihmistä muotoilemaan ongelman sellaiseksi, että kone pystyy sen ratkaisemaan.
Ohjelmoinnillisen ajattelun oppimiseen ei välttämättä tarvita tietokonetta.
Liukas huomauttaa, että hänen kirjojensa harjoituksistakin suuri osa tehdään ilman konetta.