Kommentti: "Uusi" sote-malli onkin vanha
Helsingin Sanomat otsikoi tänään näyttävästi, kuinka ”Hallituksen sote-sopu on kaatumassa – edessä viiden suuralueen malli”.
Itse jutussa oli vain vähän villoja. Mikään ei oikeasti ole kaatumassa, mutta hallituksen sote-malli saattaa muuttaa muotoaan neuvotteluiden edetessä.
Juha Sipilän (kesk.) hallitus sopi viime marraskuussa, että Suomeen muodostetaan 18 itsehallintoaluetta ja 15 sote-aluetta.
Luvut ovat osoittautuneet ongelmallisiksi. Käytännössä kuusi maakuntaa joutuisi järjestämään soten jonkun toisen alueen kanssa. Perustuslain näkökulmasta on alkanut näyttää siltä, että alueita ei voida pakottaa yhteistyöhön.
Olisi selkeintä, että maakuntia ja sote-alueita olisi sama määrä. Keinotekoinen, kompromissina luotu luku 15 voitaisiin haudata.
HS uutisoi niin kuin viisi suuraluetta olisi jokin uusi oivallus. Sitä se ei ole.
Suomessa on viisi yliopistollista sairaalaa. Niiden ympärille on luonteva koota vaativa ja kallis erikoissairaanhoito.
Kokoomus on alunperinkin ajanut viiden alueen mallia.
Keskusta taas esitti jo viime marraskuussa (Suomenmaa 6.11.2015 ), että aluejaon pohjana käytetään 18 maakuntaa, mutta vaativampi hoito koottaisiin viiden yhteistyöalueen vastuulle.
Nyt huhuttu uusi malli onkin siis jo ollut vahvasti esillä.
Soteen suunnitellaan nyt kolmea tasoa: valtio, yhteistyöalue ja maakunta.
Sote-palveluiden järjestäjien määrä pienenisi liki kahdestasadasta alle kahteenkymmeneen, tavoitellut kolmen miljardin säästöt voisivat toteutua. Kokoomus saisi viisi aluettaan, keskusta maakuntahallintonsa.
Iso vääntönsä tietysti olisi, miten valta, vastuut ja rahat jaetaan maakuntien ja yhteistyöalueiden kesken, mutta perusratkaisu voisi toimia.
Herää vain yksi kysymys: miksei näin edetty alunperinkin?