Komission ilmastoesitys voi nostaa lentolippujen hintoja – ministeri Harakka uskoo Finnairin kilpailuaseman säilymiseen

Neste odottaa uusiutuvien polttoaineiden markkinan kasvavan.
Ilmastotoimet

Kustannukset hiilijalanjäljen pienentämiseksi tulevat tuomaan nostopainetta lentolippujen hintoihin, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner.

Euroopan komissio esitti osana ilmastopakettiaan muun muassa sitä, että lentoyhtiöille ilmaiseksi jaettavien päästöoikeuksien määrää on tarkoitus vähentää vuosittain. Ne siirtyisivät kokonaisuudessaan huutokaupan piiriin vuonna 2026.

–  Mitä tulee päästökauppaan ja siihen liittyvien vapaiden oikeuksien vähittäiseen poistumiseen, niin sillä toki tulee olemaan kustannusvaikutus tulevan kymmenen vuoden aikana lentoliikenteeseen, Manner kommentoi kysymystä yhtiön tuloskatsauksen yhteydessä.

Hän huomautti, että alalla ei ole koronapandemian seurauksena voittopuskuria, josta ottaa kustannuksia pois.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) puolestaan sanoi ministeriön tiedotustilaisuudessa, että Finnair on pitkään käynyt neuvotteluita uusituvan biopolttoaineen sekoitemäärän kasvattamisessa.

–  Olisin aika luottavainen sen suhteen, että Finnairin vahva suhteellinen kilpailuasema Euroopassa ja jopa globaalisti tulee säilymään hyvänä, hän sanoi.

Lisäkustannuksia lentoyhtiölle aiheuttaisi myös ehdotus biopolttoaineiden käyttömandaatista.

Uusiutuvia polttoaineita valmistava Neste kertoi tuoreeltaan kannattavansa komission esittämää ilmastopakettia.

–  Komission ehdotus EU:n laajuisesta uusiutuvien lentopolttoaineiden kasvavasta minimijakeluvelvoitteesta vuodesta 2025 alkaen luo suuren markkinan ja vähentää lentoliikenteen päästöjä progressiivisesti, yhtiön yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen sanoi keskiviikkona tiedotteessa.

Kansainvälinen ilmakuljetusliitto IATA otti komission pakettiin selvän kielteisen kannan.

Järjestö kaipasi verotuksen sijaan kannustimia vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöön sekä ilmaliikenteen hallintapalveluiden yhdistämistä.

–  Verot vievät teollisuudesta varoja, jotka voisivat tukea päästöjen vähentämistä laivaston uusimiseen ja puhtaisiin teknologioihin käytettävillä investoinneilla, IATA:n pääjohtaja Willie Walsh sanoi tiedotteessa.

Finnairin pitää Mannerin mukaan vielä tehdä huolellisempi vaikutusanalyysi siitä, mitä komission laaja ehdotuspaketti tulisi yhtiölle kaikkinensa tarkoittamaan.

Paketin tavoitteena on leikata vuoteen 2030 mennessä yli puolet unionin kasvihuonekaasupäästöistä vuoteen 1990 verrattuna.

–  Meidän kannaltamme hyvin tärkeää on, että tähän tulee eurooppalainen lähestymistapa eikä fragmentoitunut kansallinen lähestymistapa. Siltä osin paketti vaikuttaa hyvältä, Manner sanoi.