Kevytautolaki kumottiin, mutta nämä hämmentävät ongelmat jäivät hiertämään

Kevytautolaki

Hallituksen esitys kevytautolain kumoamisesta hyväksyttiin eduskunnassa viime perjantaina.

Lakiehdotus oli jo alunperin EU:n ajokorttilainsäädännön vastainen ja sitä kohtaan esitettiin kritiikkiä turvallisuusriskien kasvusta erityisesti jalankulku- ja pyöräliikenteelle sekä koulujen läheisyydessä.

– Tämän lisäksi kuluttajat ja ajoneuvokauppiaat ovat joutuneet kohtuuttoman markkinahäiriön kohteeksi, kertoo Teknisen Kaupan Liiton johtava asiantuntija Hannu Kyyhkynen.

Prosessi on aiheuttanut Kyyhkysen mukaan suurta hämmennystä etenkin mopoautojen omistajille.

– Ajoneuvojen kaupallinen arvo on kyseenalaistettu ja näin aiheutettu kuluttajille taloudellista haittaa. Vaikka mopoautolainsäädäntöön ei ole suunniteltu missään vaiheessa muutoksia.

Myös ajoneuvohankinnat on jouduttu monissa perheissä jäädyttämään epäselvän tilanteen vuoksi. Tämä on puolestaan heijastunut kevyiden ajoneuvojen kauppaan haitaten mopo-, mopoauto- ja kevytmoottoripyörien myyntiä.

– Onkin aiheellista kysyä, kuka on vastuussa aiheutetusta markkinahäiriöstä ja taloudellisista haitoista, Kyyhkynen aprikoi.

Asiantuntija painottaa, että nuorison liikkumismahdollisuuksien helpottamiseksi ja liikenneturvallisuuden kehittämiseksi voidaan löytää muitakin ratkaisuja.

– Esimerkkejä voisivat olla motorisoidun kaksipyöräliikenteen tasapuolisempi huomiointi niin kaupunkiliikenteessä kuin taajamien ulkopuolellakin, sekä sähköajoneuvoille kohdennetut verohelpotukset, Kyyhkynen summaa.