Keskustan Savola: Suupohjan radan säilyttämistä tukee kolme vahvaa seikkaa
Kansanedustaja, puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja Mikko Savola (kesk.) jätti hallitukselle kirjallisen kysymyksen Seinäjoen ja Kaskisten välisen Suupohjan junaradan tulevaisuudesta.
Metsä Board ilmoitti keskeyttävänsä suunnitelmansa investoida taivekartonkitehtaaseen Kaskisiin. Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) ilmoitti Ilkka-Pohjalaiselle, että tämä tarkoittaa Kaskisen radan korjaamissuunnitelmien lopettamista.
Hallitus oli varannut radan peruskorjauksen suunnitteluun viiden miljoonan euron määrärahan, mutta ministerin mukaan raha tullaan kohdistamaan nyt toisaalle.
Ähtäriläinen Savola kuitenkin näkee, että radan säilyttämiselle on laajemmin syitä kuin vain yksittäinen metsäyhtiön investointi, mihin se on nyt kytketty.
– Huomioitavaa niin ikään on, että radan lopettamisen jälkeen on epätodennäköistä, että sitä enää koskaan uudelleenrakennettaisiin, Savola sanoo tiedotteessa.
Savolan mukaan Suupohjan radan säilyttämistä tukee kolme vahvaa seikkaa, jotka hallituksen ja liikenneministeri Ranteen tulee ottaa huomioon radan tulevaisuudesta linjatessaan.
Ensiksikin olemassa olevien investointien myötä on odotettavissa, että Kaskisten BCTMP-tehtaan tuottamaa massaa viedään vielä enemmän raaka-aineeksi muun muassa Metsä Boardin Husumin tehtaalle Ruotsiin, Savola sanoo.
Hän näkee, että toisen merkittävän ulottuvuuden Kaskisen syväsataman hyödyntämiselle luo Nato-jäsenyyden tuoma läntinen puolustusyhteistyö. Radan huoltovarmuuskäyttö kriisitilanteissa on varmistettava ja kuljetusyhteydet sisämaasta Pohjanlahdelle varmistettava, Savola toteaa.
Kolmanneksi Kaskisten satama säilytti viime vuonna kovalla työllä statuksensa yhtenä Euroopan TEN-T-satamista, verkkoon kuuluvat satamat saavat paremmin esimerkiksi EU:n rahaa investointeihin.
– Statuksen on toisaalta sanottu edellyttävän sitä, että satamaan johtaa junarata. Radan lopettamisella hallitus siis riskeeraa myös Kaskisten syväsataman TEN-T -statuksen.
Savolan mukaan olisi todella ennenaikaista lopettaa Suupohjan radan korjaus ja ylläpito.
– Suunniteltujen suorainvestointien suuruusluokka on korkea koko Länsirannikolla. Toimivan sekä tehokkaan infrastruktuurin kehittäminen edellyttää investointeja ratoihin, teihin ja satamaväyliin. Näiden seikkojen perusteella liikennemahdollisuudet raiteilla Kaskisiin on pidettävä kunnossa, Savola sanoo.