Katainen ja Lohi: Liikenteen korjausvelan kasvu pysähtynyt – Bernerin työn tulokset puhuvat puolestaan
Liikenteen korjausvelan kasvu on pysähtynyt ja myös alempiasteisia teitä laitetaan vihdoin kuntoon, mikä on selvä muutos aiempaan nähden, keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtajat Elsi Katainen ja Markus Lohi toteavat.
– Miljardien eurojen investointiohjelmaa ei olisi syntynyt ilman liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) päättäväistä työtä, he sanovat kannanotostaan.
– Häntä on riepoteltu julkisuudessa kohtuuttomasti, mutta tulokset puhuvat puolestaan.
Liikennepolitiikankin suuntaviivoista voitaisiin sopia osana Suomi-sopimusta.
Katainen ja Lohi muistuttavat, että uusien työpaikkojen ja työllistävien yritysten syntymisen keskeinen edellytys on, että tiet, radat ja muut väylät ovat kunnossa koko maassa.
– Keskustan johtama hallitus on päättänyt yhteensä noin kolmen miljardin euron investointiohjelmasta, jolla kunnostetaan teitä, ratoja ja muita väyliä koko maassa, aloitetaan uusia liikennehankkeita ja ulotetaan nopeat tietoliikenneyhteydet kaikkialle Suomeen yhdessä operaattoreiden kanssa.
Korjausvelan hoitamista on Kataisen ja Lohen mukaan jatkettava myös seuraavalla vaalikaudella.
Uusia liikennehankkeita on saatava liikkeelle moninkertainen määrä nykytilanteeseen verrattuna, he linjaavat.
– Tässä tarvitaan uusia ratkaisuja. Liikennepolitiikankin suuntaviivoista voitaisiin sopia osana Suomi-sopimusta, jota keskusta on ehdottanut tasapainoisesti kehittyvän Suomen rakentamiseksi.
Kaupunkien ja muun Suomen välisen vastakkainasettelun sijaan nyt jos koskaan tarvittaisiin yhteinen, pidemmän aikavälin näkemys koko maan tasapainoisesta kehittämisestä, Katainen ja Lohi sanovat.
– Sille on edellytyksiä, kun talous- ja työllisyyskehitys on vihdoin myönteistä koko maassa.