Kärnä herättelee Jäämeren ratahanketta – vetäisi rautatien Käsivarren kautta
Keskustan kansanedustaja Mikko Kärnä vaatii, että Jäämeren rautatieyhteyden rakentamista on tarkasteltava seuraavaksi Tunturi-Lapin maakuntakaavassa.
– Kun Lapin Liiton valtuusto on nyt hylännyt ratayhteyden rakentamisen Pohjois-Lapin kautta Kirkkoniemeen, on yhteyden rakentamista tarkasteltava seuraavaksi Tunturi-Lapin maakuntakaavassa.
Tässä kaavassa ratayhteys jatkuisi Kärnän mukaan Kolarista valtatie 21:n laitaa pitkin Kilpisjärvelle ja edelleen Skibotniin sekä Tromssaan, joka on Pohjois-Norjan suurin keskus.
– Unelmaa Jäämeren rautatiestä ei missään tapauksessa pidä haudata, vaan ratayhteyden selvittämistä uudella linjauksella on jatkettava.
Kärnä muistuttaa, että Jäämeren rautatie on merkitty voimassaolevaan Tunturi-Lapin maakuntakaavaan selvitettävänä yhteytenä.
– Nopeasti arvioituna voisi myös todeta, että valtatie 21:n laitaa kulkiessaan ratayhteydellä olisi huomattavasti pienemmät vaikutukset poronhoitoon kuin jos se olisi rakennettu erämaiden kautta Kirkkoniemeen.
– Kilpisjärven kylä puolestaan voidaan alittaa tunnelilla suhteellisen vähillä kustannuksilla. Yhdistettynä Tallinnan tunneliin rata Jäämerelle avaisi Suomelle aivan uuden yhteyden pohjoisimman ja eteläisimmän Euroopan välille. Tätä asiaa täytyy edelleen määrätietoisesti edistää, Kärnä terävöittää.