Kansanedustaja vaatii hallitusta turvaamaan maakuntalennot – "hyödyt moninkertaiset"
Finavia esittää, että ostopalveluliikenne useille maakuntakentille lopetettaisiin. Keskustan kansanedustaja Hanna Räsänen vaatii nyt Petteri Orpon (kok.) hallitusta puolustamaan hallitusohjelman mukaisesti maakuntalentoja ja maakuntien elinvoimaa.
– Asian jatkuva tempominen ja epävarmuuden luominen lentojen jatkumisesta ovat suurinta myrkkyä alueiden elinvoimalle, Räsänen sanoo tiedotteessa.
Tällä hetkellä valtio on sitoutunut hoitamaan ostopalveluliikenteenä lennot esimerkiksi Joensuuhun vuoteen 2026 asti. Räsänen muistuttaa, että päätöksiä jatkosta tarvitaan jo hallituksen puoliväliriihessä keväällä.
– Valitettavasti kaavailuissa on laittaa kunnat maksumiehiksi, Savo-Karjalan vaalipiirin keskustaedustaja arvioi.
Itäiselle Suomelle luvataan kuu taivaalta, mutta toisaalla vedetään mattoa alta.
Räsänen huomauttaa, että alueen saavutettavuus on tärkeää kaikkien hankkeiden kannalta.
– Itäiselle Suomelle luvataan kuu taivaalta, mutta toisaalla vedetään mattoa alta.
– Suomi ja sen maakunnat tarvitsevat lentoliikennettä saavutettavuuden parantamiseksi ja elinvoiman edistämiseksi.
Räsäsen mukaan jopa 98 prosenttia lentoliikenteen tuomista hyödyistä kohdistuu lentoliikennealan ulkopuoliseen yritystoimintaan.
– Lentokenttien hyödyt ovat siis moninkertaiset niiden aiheuttamiin kustannuksiin verrattuna. Finavian vaatimus markkinaehtoisuudesta ei tässä maailman tilanteessa voi olla ainoa kelvollinen peruste lentoliikenteelle, hän sanoo.

Tällä hetkellä valtio ostaa ostopalveluliikenteenä lennot Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kokkola-Pietarsaareen ja Kemi-Tornioon. Hallituksen päätöksellä lentoja ostetaan ainakin vuoteen 2026 asti. Valtio tukee myös lentoja Savonlinnaan ja Poriin.
Finavian toimitusjohtajan Kimmo Mäen mukaan pienten, vähäliikenteisten lentokenttien ylläpito tuo yhtiölle noin 20 miljoonan euron vuosittaiset tappiot.
– Se ei ole meidän näkökulmastamme kestävää, Mäki sanoi tiedotustilaisuudessa maanantaina.
Yhtiö otti asiaan kantaa julkaisemassaan lentoliikenteen trendiraportissa. Raportin mukaan lentoliikenteen toimintaympäristö on muuttunut useiden kriisien vuoksi ja Suomi on menettänyt asemansa Aasian ja Euroopan ihmis- ja tavaravirtojen risteyksenä.