Kansanedustaja Könttä: Autolla pitää voida ajaa puhtaalla omallatunnolla – "Tarvitsemme autorauhan"
Keskustan kansanedustaja Joonas Könttä puolustaa vahvasti suomalaisten mahdollisuuksia oman auton käyttöön. Köntän mielestä liikenteen päästöjen vähentämiselle on oikeudenmukaisia vaihtoehtoja, jotka eivät kurita autoilevia suomalaisia.
– On väärin huutaa vain yhtä totuutta, jossa autoilijoiden verojen korottaminen olisi ainoa vaihtoehto. Keskustan liikenneavauksen mukaisesti etätyö, uusiutuvat polttoaineet ja autokannan uusiminen tarjoavat vastuullisen ratkaisun vähentää liikenteen päästöjä, Könttä sanoo tiedotteessa.
– Logistiikkaan ja parempaan tiestöön panostamalla saamme aikaan tehokkaita ilmastotekoja ja samalla autoilijoille parempia teitä, hän lisää.
Köntän mukaan autolla pitää voida ajaa puhtaalla omallatunnolla.
Pitkien etäisyyksien maassa tieliikenne on tulevaisuudessakin keskeisin liikennemuoto niin ihmisten arjessa kuin ammattiliikenteessä, hän toteaa.
– Tarvitsemme autorauhan suomalaisille, jotta autoilevien suomalaisten ei tarvitse joka viikko pelätä liikkumisensa puolesta. Omaa autoa tarvitsevista tavallisista suomalaisista tehdään syyttä suotta ilmastonmuutoksen suurimpia syyllisiä. Tämä ei ole oikein!
Köntän mielestä lisäkorotuksia bensan- ja dieselin hintaan ei voi hyväksyä.
Keskustan malli on Köntän mukaan reiluin vaihtoehto: autoilu on jatkossa edullisempaa siellä, missä autoa tarvitsee, ja metron varressa kannustetaan metron käyttöön.
– En hyväksy kokoomuksen ajattelutapaa, jossa uusien autojen autoveron poistaminen maksatettaisiin erityisesti käytetyillä bensa- ja dieselautoilla ajavilla.
– Kokoomus tavoittelee roimaa korotusta vuotuiseen ajoneuvoveroon sekä bensan ja dieselin verotukseen, Könttä sanoo.
Keskusta on esittänyt liikenteen verotukseen kokonaisvaltaista uudistusta noin 10 vuoden aikana toteutettavaksi.
Nykyinen bensa- ja dieselvero viedään siinä romuttamolle. Tilalle tulisi uusi kilometripohjainen veromalli, joka huomioi Köntän mukaan niin terveen aluepolitiikan, ekologisen kestävyyden, teollisuus- ja vientipolitiikan kuin myös yhteiskunnan tarvitseman verotuoton.
– Ehdoton edellytys ja lähtökohta tälle paikannukseen perustuvan mallin valmistelulle on, että se toteutetaan yksityisyyden suoja turvaten.
Keskustan malli mahdollistaa erilaiset taksat erilaisille tieluokille, kuten esimerkiksi moottoritielle ja paikallistielle. Ammattiliikennettä voidaan samalla auttaa alennetulla verokannalla ja näin helpottaa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
– Myös ulkomaiselle rekkaliikenteelle saataisiin samalla vihdoinkin tienkäyttömaksu, kun ne maksaisivat samalla perusteella kilometriveroa kuin suomalainenkin. Uudistus tarjoaa monia mahdollisuuksia alueellisesti reiluun ja sosiaalisesti oikeudenmukaiseen liikennepolitiikkaan, Könttä toteaa.