IS: Ministeriön muistio pitää päästökauppaa tehokkaimpana keinona liikenteen päästövähennyksiin – keskustaedustajat tyrmäävät 40 sentin nousun polttoaineen litrahinnassa
Liikenne- ja viestintäministeriön muistiossa ehdotetaan päästökauppaa keinoksi, jolla hallituksen tavoite liikenteen päästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä saataisiin toteutettua, kertoo Ilta-Sanomat.
Toimenpide korottaisi fossiilisen polttoaineen hintaa 34–40 senttiä litralta ja bioperäisten polttoaineiden hintaa 10–20 senttiä litralta.
Muistion mukaan bensan ja dieselin pumppuhinta olisi vuosikymmenen lopussa 1,9–2,1 euroa litralta. Muistion ovat laatineet ministeriön virkamiehet sekä fossiilittoman liikenteen työryhmässä istuvat pysyvät asiantuntijat.
Liikenteen päästöjä tulisi vähentää hallituksen tavoitteessa vielä 1,55 miljoonaa tonnia vuoteen 2030 mennessä. Tämä tavoite voitaisiin muistion mukaan saavuttaa päästökaupalla jopa kokonaisuudessaan.
Muita yksittäisiä pienempiä keinoja olisivat muun muassa ajoneuvoveron korottaminen, ruuhkamaksujen käyttöönotto ja biokaasun lisääminen jakeluvelvoitteeseen.
Pienituloisimmille kotitalouksille voidaan muistion mukaan kompensoida polttoaineen hinnannoususta aiheutuvat haitat. Yksityiskohtia tästä ei ole kuitenkaan esitelty.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo Ilta-Sanomissa, että arvioitu korotus pumppuhintoihin kuulostaa ”todella hurjalta”.
– Tässä on haettu yhtä hopealuotia, ja se tuntuu olevan polttoaineen myyntilupajärjestelmä, joka on kansalaisille käytännössä polttoaineveron korotus, Kallio kommentoi.
Keskustan edustajat tyrmäävät ministeriön kaavailut polttoaineen hinnankorotuksista heti kättelyssä.
– Saahan tällaista ehdottaa mutta ei tulla hyväksymään, tviittaa vaarapuheenjohtaja Petri Honkonen.
– Kaikenlaista sitä muistioissa ehdotetaankin. Ei tule tapahtumaan, kirjoittaa puolestaan kansanedustaja Joonas Könttä omalla tilillään.