Ilmastoministeri Mikkonen: Autoilun päästötalkoissa kaikki keinot pöydällä
Hallitus on kovan paikan edessä, kun se lähikuukausina päättää, miten liikenteen päästöjä yritetään vähentää.
STT:n haastattelussa ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr.) sanoo suhtautuvansa avoimesti kaikkiin keinoihin, joilla päästöjä saadaan todennetusti vähennettyä.
Päätöksiä siitä, että joku keino jätettäisiin käyttämättä, ei hänen mukaansa ole vielä tehty.
Ainakin polttoaineverojen korottaminen enää tällä hallituskaudella näyttää epätodennäköiseltä. Niin keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko kuin liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakkakin (sd.) ovat olleet sitä vastaan.
– Siitä ei ole vielä päätöksiä, minkälaisia keinoja käytetään tai jätetäänkö joku keino käyttämättä. Se sen sijaan on vahva yhteinen tahto, että sosiaalisesta ja alueellisesta oikeudenmukaisuudesta täytyy huolehtia, Mikkonen sanoo STT:lle ympäristöministeriössä.
Liikenteen päästöjen vähentämisestä puhutaan juuri nyt, koska hallitus päättää alkuvuonna keinoistaan päästötavoitteensa saavuttamiseksi.
Ensi viikon tiistaina oman raporttinsa antaa alan toimijoista ja asiantuntijoista koostuva työryhmä.
Sen jälkeen liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan ehdotus, joka lähetetään lausuntokierrokselle.
Hallituksen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä ja muuttaa liikenne nollapäästöiseksi viimeistään vuoteen 2045 mennessä. Vertailutasona on 2005.
Yksi tutkimisen arvoisista keinoista on Mikkosen mielestä liikenteen päästökauppajärjestely.
Asiantuntijat VTT:stä, Aalto-yliopistosta ja Liikenne- ja viestintävirastosta nostivat aiemmin tässä kuussa polttoaineiden hinnan korotukset merkittäväksi keinoksi vähentää tieliikenteen päästöjä.
Tämä voisi tapahtua joko verotusta kiristämällä tai päästökaupalla.
Mikkonen nostaa esiin myös polttoaineen sitomisen kuluttajahintaindeksiin.
Monien muiden asioiden tavoin polttoaineenkin hinnan sitomista yleiseen hintakehitykseen voitaisiin hänen mielestään harkita. Näin vältyttäisiin kuohuttavalta keskustelulta, joka korotuksiin aina liittyy.
Samaan aikaan hän kantaa huolta vähävaraisista ja syrjäseuduilla asuvista.
– Ymmärrän hyvin, että autoa tarvitaan monissa paikoin, joissa muita vaihtoehtoja ei ole. Sen takia täytyy varmistaa, että autoilun hinta ei siellä karkaa liian kalliiksi, vaan tarjolla on vähäpäästöisiä autoja kohtuuhinnalla.
Pidemmän päälle valtio on menettämässä merkittävän tulonlähteen, kun autokanta uudistuu, eikä fossiilisista polttoaineista perittävä vero tuota yhtä paljon kuin ennen.
Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) on arvioinut, että muutos näkyy verotuloissa jo kymmenen vuoden päästä. Polttoaineveroja kerätään tällä hetkellä noin 2,5 miljardia euroa vuodessa.
Mikkonen suhtautuu ”hyvin avoimesti” Vanhasen aiemmin esittelemään ehdotukseen korvata polttoaineiden vero paikannukseen perustuvalla kilometriverolla.
Ehdotus lähtisi siitä, että veron suuruus vaihtelisi tieverkon tieluokan ja joukkoliikenteen saatavuuden mukaan.
– Tärkeää on, että yksityisyyden suojasta huolehditaan. Sinänsä näen, että on hyvä, että uusia ehdotuksia ja ratkaisuja tulee, Mikkonen sanoo.
Ehdotus voisi hänen mukaansa periaatteessa edetä jo tällä vaalikaudella, mutta hän huomauttaa, ettei liikenneministeri Harakka ole asiaa erityisemmin nostanut.