Hidasautolaki kumotaan – EU-komissio ei antanut Suomelle poikkeuslupaa
Suomen suunnitelmat saada teille tavallista hitaammin kulkevia henkilöautoja kariutui, kun EU-komissio ei antanut Suomelle poikkeuslupaa hidasautojen käyttöönottoon.
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo tiedotteessa, että kevytautoja eli hidasautoja koskeva laki on kumottava, ja ministeriö pyytää nyt lausuntoja lakien kumoamisesta.
Komissio on jo aiemmassa vaiheessa kesällä 2019 katsonut, että Suomessa vuonna 2018 hyväksytyt lait ovat EU:n ajokorttidirektiivin vastaisia.
Juha Sipilän (kesk.) hallituksen hidasautolainsäädäntö on tulossa voimaan marraskuussa, ja se on kumottava ennen sitä, jotta Suomen lainsäädäntö ei olisi EU-oikeuden vastaista.
Lain oli tarkoitus tulla voimaan jo viime vuoden marraskuussa, mutta viime syksynä silloinen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) lykkäsi sen voimaantuloa vuodella, sillä EU-komissio huomautti Suomelle, ettei lainsäädäntö sen käsityksen mukaan ole EU-säädösten mukainen.
STT ei tavoittanut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakkaa (sd.) kommentoimaan asiaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo tiedotteessa käynnistäneensä heti hidasautolakien hyväksymisen jälkeen vuonna 2018 neuvottelut komission kanssa siitä, miten voitaisiin löytää tapa, jolla hidasautojen käyttöönotto Suomessa voitaisiin sallia.
Komissio ehdotti Suomen kanssa käydyissä neuvotteluissa, että Suomi hakisi poikkeusta ajokorttidirektiivin soveltamisalasta siten, että kevytautoja koskevasta ajo-oikeudesta voitaisiin säätää kansallisesti.
Ministeriön mukaan komission kanssa keskusteltiin lähtökohtaisesti mallista, jossa hidasauton kuljettamiseen vaadittavalle ajokortille säädettäisiin pitkälti samat opetus- ja tutkintovaatimukset kuin tavallisen henkilöauton kuljettamiseen vaadittavalle ajokortille.
– Vaikka komissio piti Suomen ehdotuksia periaatteessa hyvinä, se ei neuvottelujen edetessä kuitenkaan antanut suostumusta poiketa ajokorttidirektiivin sääntelystä, ministeriön tiedotteessa sanotaan.
Ministeriön tiedotteen mukaan ainoa laillinen tapa saada hidasautojen kaltainen liikkumisväline nuorten käyttöön on vaikuttaa tulevan ajokorttidirektiivin sisältöön. Komissio on aikeissa uudistaa ajokorttidirektiiviä lähivuosina.
– Euroopan unionin lainsäädäntömenettely itsessään vie keskimäärin 1–2 vuotta komission annettua säädösehdotuksensa. Tämän lisäksi tulee huomioida kansallisen täytäntöönpanon edellyttämä aika, ministeriön tiedotteessa sanotaan.