Selvitys: Oppilaat kohtaavat sukupuolittuneita odotuksia koulun arjessa
Suomalaisten lasten ja nuorten oppimistuloseroissa on ollut viime vuosina havaittavissa yhä enemmän eriytymistä heikosti osaavien ja hyvin osaavien oppilaiden välillä, selviää Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) tekemästä selvityksestä.
Sukupuolten sisäiset erot suurenevat, ja heikompien, sekä poikien että tyttöjen, osaaminen on heikentynyt edelleen.
– Poikien osaamisen heikkeneminen on saanut perustellusti huomiota, mutta se on jättänyt varjoon tyttöjen osaamiseron kasvun, Karvin tiedotteessa kerrotaan.
Karvin selvityksen mukaan perusopetuksella on haasteita myös tasa-arvoisuuden toteuttamisessa. Selvityksen mukaan oppilaat kokevat koulunkäyntinsä aikana erilaisia sukupuolittuneita odotuksia, jotka vaikuttavat oppilaalle sallittuun käyttäytymiseen.
Sukupuoliin liitettyjä oletuksia ovat esimerkiksi tyttöyden kiltteys ja poikuuden riehakkuus. Selvityksen tulosten perusteella koulutuksen tasa-arvon ongelmia pitäisi ratkaista aktiivisemmin. Tiedotteessa linjataan, että kouluihin tarvitaan konkreettisia toimintatapoja ja oppimateriaalia, jotta voidaan ymmärtää ja tunnistaa tasa-arvoisuutta edistäviä ja estäviä käytäntöjä.
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus toteutti vuosina 2020−2021 selvityksen sukupuolten välisten ja sisäisten oppimistuloserojen syistä ja taustoista perusopetuksessa.