Berner blogissaan: ”On mahdollista, että liikennemarkkinoilla käy yhtä suotuisasti kuten telemarkkinoilla aikoinaan”

”Väyläyhtiön keskeinen hyöty – kansalainen voi valita palvelun ja maksaa siitä, mitä käyttää”
Liikennekaari

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on vastannut blogikirjoituksessaan viime aikoina julkisuudessa esitettyyn huoleen liikenneverkkoon kaavailluista muutoksista ja mahdollisista tiemaksuista.

Berner muistuttaa, että hallituksen tavoitteena on luoda suotuisa ympäristö digitaalisille palveluille ja uusille liiketoimintamalleille myös liikenteessä.

– Jotta uusia palveluja voi syntyä, tarvitsemme laadukkaan ja hyväkuntoisen väyläverkoston.

– Käynnistimme hallituksen linjauksen mukaisesti huhtikuussa 2016 hankkeen, jossa selvitetään, voisiko valtion maantie-, rata- ja vesiväyläverkon ylläpidosta ja kehittämisestä vastata valtion yhtiö, hän kertaa.

Berner listaa blogissaan yhtiömuotoisen mallin hyötyjä.

– Keskeinen hyöty kansalaisille on, että se tarjoaa toivottavasti laajan kirjon erilaisia liikenteen palveluja tai palvelupaketteja, joista voi valita mieleisensä. Hyöty on myös se, että asiakas maksaa siitä, mitä käyttää.

Ministeri uskoo, että markkinoille syntyvä kilpailu pitää palvelujen hinnat kurissa.

– Palveluntarjoajat laskuttaisivat palveluista oman hinnoittelunsa mukaisesti.

– Oli se sitten kilometrikohtainen hinnoittelu, kiinteähintainen kuukausipaketti tai esimerkiksi palvelupaketti, joissa yhdistyvät liikennevakuutus ja tienkäyttöoikeudet, hän kirjoittaa.

Berner arvelee olevan täysin mahdollista, että liikennemarkkinoilla voi käydä yhtä suotuisa kehitys kuten telemarkkinoilla aikoinaan.

– Markkinoiden luominen ja kilpailun avaaminen lisäsivät palveluntarjoajien määrää ja monipuolistivat tarjolla olevien palveluiden kirjoa sekä hinnoittelumalleja.

– Nykyisin suomalaiset voivat valita itselleen sopivan telepalvelun maailman edullisimpiin kuuluvilla hinnoilla. Myös palveluntarjoajan vaihtaminen on helppoa, ministeri huomauttaa.

Nykymuodossaan valtion liikenneinfra on Bernerin mukaan budjetissa pääosin kuluerä, joka kilpailee muiden välttämättömien kulujen kanssa.

– Yhtiönä liikenneverkko olisi omaisuuserä, jolla on sekä konkreettinen mutta myös laskennallinen arvo. Tämä merkitsisi budjetin alijäämän pienenemistä ja vähentäisi verojen keräystarvetta eli kokonaisveroaste laskisi, hän arvioi.

Tarkoitus ei missään tapauksessa ole luoda uusia maksuja olemassa olevien päälle.

Anne Berner

Ajatuksena on, että yhtiö rahoittaisi toimintansa pääosin asiakkailta keräämillä maksuilla ja ulkopuolisilta investoijilta saamallaan rahoituksella.

– Tarkoitus ei missään tapauksessa ole luoda uusia maksuja olemassa olevien päälle.

– Maksuilla korvattaisiin osa liikenteen nykyisistä veroista ja maksuista. Liikenteen käyttäjien taloudellinen kokonaisrasitus ei kasva.

Ministeri Berner ottaa blogissaan kantaa myös kritiikkiä herättäneeseen liikenteen seurantajärjestelmään.

– Liikenteen maksujen välityksellä ei ole tarkoitus seurata kansalaisia, vaan ajettuja kilometrejä. Jos käytössä on aikaan perustuva maksu, se ei välttämättä vaadi seurantalaitetta, ajokilometreihin perustuva sen sijaan vaatii.

– Vaikka asiakas hankkisi paikannukseen perustuvan palvelun, varmistetaan hänen yksityisyydensuojansa lailla. Näin tapahtuu jo telepuolella, Berner vakuuttaa.

Liikenneasioista on Bernerin mukaan  tarkoitus julkaista selvitys toivottavasti jo tammikuun aikana.

– Tämän jälkeen on aika avoimelle keskustelulle, johon kaikki ovat tervetulleita osallistumaan.

– Hallituksen päätös hankkeen valmistelun jatkosta on tarkoitus tehdä huhtikuun lopun kehysriihessä.

– Tavoitteena on, että valtionyhtiö aloittaisi vuoden 2018 alussa, mikäli hallitus erikseen näin päättää. Aikataulu on haastava, mutta ei mahdoton, hän päättää bloginsa.

Bernerin blogi