Pakkanen iski akkuihin – Nämä autot pahimmassa pulassa
Uudempien polttomoottoriautojen akuista on ollut pulaa Suomessa kovien pakkasten vuoksi. Asiasta kertoo STT:lle puheenjohtaja Harri Heilimä Autoalan palvelutuottajat ry:stä.
Heilimän mukaan autokorjaamot ympäri Suomen ovat kertoneet, että erityisesti uudempien autojen käyttämät agm- ja efb-akut ovat olleet isoimmilta tukkureilta loppu.
– Tuossa juuri eräs korjaamo kertoi, että Rovaniemellä varaosakauppias oli sanonut kaikkien akkujen olleen lopussa, Heilimä kertoo.
– Toiselta taas tuli viestiä, että kaikki suosituimmat agm-akut ovat loppu. Kun pieni erä tulee, se menee kuulemma heti.
Heilimän mukaan vanhempien autojen niin sanottuja perusakkuja on ollut sen sijaan kohtuullisen hyvin saatavilla.
Tämä voi johtua siitä, että vanhempien autojen omistajat ovat tottuneet lataamaan akkuja. Lisäksi vanhemmissa autoissa on huomattavasti vähemmän elektroniikkaa kuin uusissa, mikä vähentää sähkön kulutusta.
– Uudemmissa autoissa akku on vieläpä monesti sellaisessa paikassa, ettei tavallinen ajoneuvon käyttäjä edes löydä sitä, Heilimä lisää.
Suomessa koettiin tammikuun alussa pitkittynyt kova pakkasjakso. Pakkaset ovat nostaneet akkujen kysyntää, koska moni on halunnut vaihtaa kylmyyden vuoksi tyhjentyneen akkunsa nopeasti uuteen.
– Varsinkin uudemmissa diesel-autoissa on sähköllä toimivia polttoaineen lisälämmittimiä. Näissä autoissa polttoaineen kulutus on niin pientä, että hukkalämpöä ei synny, Heilimä selittää.
– Tällainen lisälämmitin käynnistyy yleensä ajon aikana. Jos autolla sitten ajetaan lyhyttä matkaa, ajoneuvon oma latausteho ei riitä lataamaan akkua.
Jos akku ei lataudu ajossa eikä sitä pysty lataamaan ulkoisesti, se luonnollisesti tyhjenee. Kovilla pakkasilla tyhjeneminen tapahtuu tavallista nopeammin, koska kylmyyden vuoksi akun varausteho putoaa.
– Tähän on sitten monesti pikaratkaisuna se, että vaihdetaan akkua, Heilimä toteaa.
– Kun tällainen kysyntäpiikki on yhtä aikaa monessa paikassa ympäri maan, tulee saatavuusongelmia. Akkuvarastoja ei pidetä sään ääriolosuhteita varten, vaan tavaran määrä vastaa normaalia kulutusta.
Heilimä ei osaa sanoa, milloin akkujen saatavuus palautuu Suomessa normaaliksi, mutta hän olettaa tilanteen helpottuvan sään lauhtuessa.