Autoala: Täyssähköautojen hankintatuen alasajo ei ole perusteltua
Täyssähköisten henkilöautojen 2000 euron hankintakannustetta voi hakea ensi maaliskuun loppuun asti, mutta suositun tuen määrärahaa ei riitä kevääseen asti. Hallituksen esitysluonnoksessa 2 000 euron hankintakannusteelle ei ole suunnitteilla jatkokautta ja tuki on päättymässä määrärahojen loppumiseen etuajassa, käytännössä jo syksyn aikana.
Suuruudeltaan 2 000 euron tukea myönnetään yksityishenkilölle maksimissaan 50 000 euroa maksavaan uuteen sähköautoon.
Syynä muutokseen on se, että Suomi on saamassa EU:n elpymisvälineestä vähemmän tuloja kuin aiemmin odotettiin.
Autoalan Keskusliitto ja Autontuojat ja teollisuus ry ihmettelevät henkilöautojen hankintatuen alasajoa.
– Mikäli autokannan sähköistyminen ei etene nykytahtia selvästi rivakammin, Suomen on täytettävä päästötavoitteensa nostamalla biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta entisestään. Se tarkoittaisi polttoaineiden hintojen kääntymistä uudelleen rajuun nousuun, mikä olisi raskas isku niin kotitalouksille kuin kuljetuksista riippuvaiselle elinkeinoelämälle, kommentoi Autontuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tiedotteessa.
Kallion mukaan henkilöautojen hankintatuelle on edelleen suuri tarve, sillä hintaero keskimääräisen Suomessa myydyn polttomoottorikäyttöisen auton ja täyssähköauton välillä on vielä noin 20 000 euroa.
– Käyttövoimamurroksen alkuvuosiin suunnatun hankintatuen vaikutus sähköautojen määrään kannassa on merkittävä, kuten Norjan ja Ruotsin autokannan kehitys osoittaa. Kannustin on vähävaraisen polttomoottoriautoilijankin paras kaveri, sillä autokannan nopea sähköistyminen vähentää painetta jakeluvelvoitteesta ja polttoaineiden hinnannoususta, Kallio huomauttaa.
Myös Autoalan Keskusliiton toimitusjohtajan Pekka Rissan mukaan hankintatukimäärärahojen ja latausinfran kehittämiseen varattujen määrärahojen leikkaaminen on lyhytnäköistä.
– Fossiilittoman liikenteen tiekartan ja vihreän siirtymän periaatepäätösten toteutus ei saa riippua yksinomaan elpymisvälineen mahdollistamasta rahoituksesta. Juuri henkilöautokannan sähköistyminen on avainasemassa vuoden 2030 päästötavoitteiden saavuttamisessa, ja hankintatuki on yksi sen avaintoimenpiteistä, Rissa sanoo.
Sähkö- ja kaasukäyttöisten paketti- ja kuorma-autojen hankintatuki on hallituksen julkaiseman lakiluonnoksen mukaisesti jatkumassa siten, että tukea voisi hakea vuoden 2024 loppuun asti.