Alko retroilee herättämällä perinteisen tiskimyymälän henkiin
Tänä vuonna 85-vuotisjuhliaan viettävä Alko yllättää palauttamalla perinteisen myyntiskin yhteen myymäläänsä.
Helsingin Töölöntorin myymälässä asiakasta palvellaan syksyllä perinteisesti tiskin takaa. Muut myymälät jatkavat itsepalvelumallilla.
– Siihen aikaan, kun Alkossa oli tiskimyymälöitä, rekrytointiohjeissa todettiin, että pitää olla virkamiesmäinen käytös eli ei saanut hymyillä. En tiedä, onnistuuko se tänä päivänä, Alkon toimitusjohtaja Hille Korhonen sanoi Alkon tulosinfossa Helsingissä.
Perinteiset tiski-Alkot katosivat katukuvasta jo lähes kaksi vuosikymmentä sitten. Viimeinen, Helsingin Kruunuhaassa toiminut Alkon tiskimyymälä muutettiin valintamyymäläksi vuonna 1998.
Alko aikoo muokata tänä vuonna yli 30 myymälää uuden kokonaan uuteen uskoon.
– Haluamme nyt erilaisia myymälätyyppejä, Korhonen perustelee.
Uusia myymälätyyppejä on kolme. Tutut lähimyymälät muodostavat verkoston rungon. Niitä on noin 270.
Erikoismyymälöissä on laaja valikoima, ja tarjolla on myös rajallisia erikoiseriä. Tyypillisesti kauppakeskuksiin sijoittuvia erikoismyymälöitä tulee noin 65.
Huippumyymälöissä on tarjolla Alkon laajin valikoima. Huippumyymälöitä on luvassa 15. Ne sijaitsevat Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Turussa, Lahdessa, Kuopiossa, Jyväskylässä, Vaasassa ja Oulussa. Ensimmäinen avattiin syyskuussa Helsingin Arkadiassa.
Myymäläverkostoa täydentää verkkokauppa, joka on lähtenyt ripeään kasvuun. Verkkokauppa avattiin elokuussa yritysasiakkaille ja marraskuussa kuluttajille. Korhosen mukaan verkkokaupan myynti on erittäin viinipainotteista.
– Joulukuussa verkkokauppa oli jo Alkon suurin myymälä, hän kertoo.
Verkkokaupan etuna on, että tarjolla on Alkon koko tuotevalikoima. Ostokset haetaan Alkoista tai Alkon noutopisteistä.
– Alkosta on tullut aidosti monikanavainen.
Korhonen vertaa verkkokauppaa merkitykseltään yhtä suureksi askeleeksi kuin oli siirtyminen tiskimyymälöistä valintamyymälöihin.
Korhonen kertoo, että juomatrendien muuttuminen näkyy selvästi Alkon myynnissä. Viime vuonna suosikiksi nousivat muun muassa roseeviinit, joiden myynti kasvoi 16 prosenttia.
Myös kuohuviinien myynti lisääntyi. Viineissä näkyi, että suuntaus oli kalliimpiin yli 10 euron viinipulloihin. Myös pienemmät pullokoot ovat tulleet muotiin.
– Alkon litramyynti laski puoli miljoonaa litraa vuoteen 2015 verrattuna, mutta yhtiön liikevaihto kasvoi. Tähän vaikuttaa yleinen trendi siitä, että Suomessa juodaan entistä laadukkaampia juomia, Korhonen kertoo.
Erikoisoluet ja gini-pohjaiset drinkit ovat muita esimerkkejä trendijuomista.
Sen sijaan votkien ja viinojen myynti jatkoi laskuaan. Pudotusta tuli viime vuonna lähes kaksi prosenttia.
Alkon tilikauden voitto oli viime vuonna 38 miljoonaa euroa ja liikevoitto 47 miljoonaa euroa, mikä oli aavistuksen edellisvuotta vähemmän. Korhonen perustelee voiton hienoista supistumista satsaamisella verkkokauppaan. Liikevaihto nousi hieman 1,2 miljardiin euroon.
Alkon hallitus esittää, että tilikauden voitosta maksetaan valtiolle osinkoa 30 miljoonaa euroa. Viime vuonna osingot olivat 40 miljoonaa euroa.