Junaliikenteen kilpailutus avaa mahdollisuuksia maakunnille
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner täsmensi keskiviikkona suunnitelmia rautateiden henkilöliikenteen kilpailutuksesta. Rautateiden koko henkilöliikenne on tarkoitus avata kilpailulle kymmenen vuoden kuluessa.
Juha Sipilän hallitus kertoi rautateiden henkilöliikenteen kilpailuttamisen pääperiaatteet jo välikysymysvastauksessa eduskunnalle marraskuussa 2015. Siinä linjattiin, että liikenne kilpailutetaan paketeissa, joissa on mukana
sekä kannattavaa että kannattamatonta liikennettä.
Talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle viime huhtikuussa. Keskiviikon tiedotustilaisuudessa Berner kertoi, miten asiassa on tarkoitus käytännössä edetä.
Kilpailu toteutetaan käyttöoikeussopimuksilla, joilla turvataan palvelujen saatavuus koko maassa. Sopimuksiin sisällytetään marraskuun 2015 välikysymysvastauksen mukaisesti sekä kannattavaa että kannattamatonta liikennettä. Näin estetään kermankuorinta, jossa uudet yrittäjät voisivat keskittyä pelkästään hyvätuottoisten vuorojen hoitamiseen.
Kilpailuttaminen aloitetaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä tiiviissä yhteistyössä pääkaupunkiseudun liikennettä tällä hetkellä hoitavan HSL:n kanssa.
Kilpailuttamisen yksityiskohtia hiotaan vielä työryhmissä. Käytännön toimiin päästään lokakuussa, jolloin asiasta kiinnostuneille tahoille järjestetään tiedotustilaisuus Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailuttamisesta.
Varsinainen kilpailutus käynnistyisi tällä alueella ensi vuonna. Muualla Suomessa kilpailutus käynnistyy laajemmin vasta ensi vuosikymmenellä. Lainsäädännön muutoksia ei tarvita vaan kilpailutus voidaan hoitaa valtion ja VR:n välisillä sopimuksilla.
Tavoitteena on parantaa palvelua, lisätä junaliikenteen osuutta kaikesta henkilöliikenteestä ja vähentää liikenteen ympäristöpäästöjä. Ministeri Berner ja VR:n omistajaohjauksesta vastaava elinkeinoministeri Mika Lintilä korostivat keskiviikkona, että kyseessä ei ole yksityistämishanke, jossa valtion omaisuutta siirrettäisiin muihin käsiin.
VR:n yhtiörakennetta muutetaan tasapuolisten kilpailuedellytysten varmistamiseksi, mutta mitään ei myydä.
Kilpailuttaminen antaakin maakunnille mahdollisuuden, johon niiden kannattaa tarttua.
Ensimmäiset opposition kommentit osoittavat kuitenkin, että kilpailuttamisesta on edelleen helppo maalata mörköjä seinälle. Muutoksen vastustaminen onkin huomattavasti helpompaa kuin tosiasioiden tunnustaminen.
Lentoliikenteen osalta vastaava monopoli oli voimassa vielä parikymmentä vuotta sitten. Hinnat ja lentojen määrät olivat Suomessa sen mukaiset. Lentoliikenteen vapauttaminen laski hintoja, toi uusia lentoreittejä ja lisäsi lentojen määriä niin isommilla kuin pienemmilläkin kentillä. Voittajia olivat suomalaiset kuluttajat. Tänä päivänä opposition joukosta tuskin löytyy kansanedustajaa, joka kaipaa paluuta”vanhaan-hyvään” Finnairin monopoliaikaan.
Toisenlaista esimerkkiä osoitti keskustan eteläpohjalainen kansanedustaja Mikko Savola, joka tarttui maakunnille ja muille alueellisille toimijoille´avautuvaan mahdollisuuteen järjestää liikennettä. Savola kaavaili pohjalaisjunaa, joka kulkisi maakunnan huvipuistojen kautta Tuuriin ja Ähtärin Eläinpuistoon yhdistäen maakunnan vahvuudet entistä tiiviimmin toisiinsa.
Kilpailuttaminen antaakin maakunnille mahdollisuuden, johon niiden kannattaa tarttua. Esimerkiksi alueellisen työmatkaliikenteen lisääminen helpottaisi työvoiman liikkuvuutta, joka on nykyisessä suhdannetilanteessa osoittautunut
yhdeksi kasvun pullonkaulaksi.