Näkökulma: Keskustan uusi slogan vie ajatukset ruokaan, mutta kotimaisuus on myös herkullinen vastaus perussuomalaisille
Keskustan logon alle kirjoitetaan tästä lähtien sanat Se kotimainen.
Lauantaina julkaistua slogania ei ole viritetty vain kuntavaaleihin, se on tarkoitettu pysyväksi.
Myönnettävä on, että ensikuulemalla sanapari vei ajatukset suoraan ruokakaupan vihannesosastolle.
Se ei kuulemma haittaa.
Joutsenlippu, kotimaiset kurkut ja tomaatit – ei sen keskustalaisempaa olekaan, keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko jutteli puolueen kuntavaalistartissa.
Viljelijän puolustaminen onkin kiistatta keskustan peruskauraa.
Toisena reaktiona tuli pieni kavahdus suomalaisuuden korostamisesta. Ei kai keskusta mikään kiitospaitaporukka ole?
Samantyyppiset ajatukset näyttivät olevan myös keskustan helsinkiläisellä kuntavaaliehdokkaalla. Hän totesi Twitterissä olevansa ehdokkaansa kansainvälisessä kaupungissa, ja pitävänsä sitä hyvänä asiana.
Isänmaallinen mielleyhtymäkään ei haittaa, puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen sanoi Saarikon kanssa rupatellessaan. Omasta kotimaasta saa tuntea tervettä ylpeyttä.
Saarikon mielestä kotimaisen voi myös pilkkoa kahdeksi sanaksi, kodiksi ja maaksi. Kotimainen on lähellä kodinomaista.
Slogania ei kuitenkaan haluta pureskella valmiiksi, vaan jokainen saa tehdä siitä omat tulkintansa. Sanapari saa ärsyttää, ihastuttaa ja vihastuttaa. Se on onnistunut, jos se herättää tunteita.
Niitä herätti aikanaan myös Saabin mainoslause, josta keskustassa on selvästikin otettu inspiraatiota.
Se. Varma. Kotimainen.
Keskusta on Se kotimainen. Myös varma, kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk.) huomauttaa Twitterissä.
Slogania haukutaan sosiaalisessa mediassa tylsäksikin. Jotkut ovat selvästikin hämmentyneitä siitä, mitä sillä oikein tarkoitetaan.
Tietysti ainakin sitä kotimaista ruokaa, sekä energiaa, yrittäjyyttä, osaamista, kotimaista omistajuutta ja niin edelleen, kuten Pirkkalainen jo aiemmin Suomenmaalle kertoi.
Mutta kun ajatukset vie kauemmas ruokakaupasta ja Saabeihin liittyvistä muistoista niin huomaa, että sloganilla tavoitetaan onnistuneesti myös politiikan syviä virtoja.
Saarikko on aiemminkin kertonut pitävänsä epäreiluna sitä, että perussuomalaiset ovat omineet isänmaallisuuden käsitteet omiin tarkoitusperiinsä.
Kotimainen on suomalaista ja suomalaisuutta – olematta kuitenkaan kansallismielisyyttä ja muukalaisvastaisuutta. Kotimaisuus on siis keskustan vastaus perussuomalaisten identiteettipolitiikkaan. Kotimaisuus on niin sanottua tervettä isänmaallisuutta uhon sijaan.
Kuntavaaleissa keskustan päävastustaja on tunnetusti juuri perussuomalaiset. Jussi Halla-ahon johtamassa puolueessa ei SMP:n perintö näy. Nykyiset perussuomalaiset kuuluvat samaan porukkaan kuin muut Euroopan äärioikeistolaiset ja oikeistopopulistiset puolueet.
Keskusta puolestaan on se kotimainen puolue – se ei ole tuontitavaraa, keskusta korostaa nyt sloganissaan.
Keskustan sisällä on erilaisia ajatuksia siitä, miten perussuomalaisiin tulisi nyt suhtautua.
Lappilainen keskusta-aktiivi Janne Kaisanlahti näkee, että keskustan kärki vaaleissa ei voi olla perussuomalaisten arvosteleminen.
Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeri Anna-Mari Vimpari puolestaan sanoo, että hyssyttely Halla-ahon ympärillä saisi jo loppua, ja perussuomalaisista tulisi puhua äärioikeistolaisena puolueena.
Miten Saarikko itse suhtautuu tähän keskusteluun?
Lauantaisen kuntavaalistartin tiedotustilaisuudessa Saarikko sanoi pitävänsä hyvänä sitä, että keskustalaiset pohtivat, miten suomalaisessa yhteiskunnassa kuplivaan uuteen, kansainväliseen, maahanmuuttokriittiseen ja populistiseen ilmiöön tulisi suhtautua.
– Puolue, joka on avoimesti ilmoittanut, että vaalien päätehtävä on antaa kepulle turpaan – ei me nyt niin tyhmiä olla, etteikö se meissä mitään herättäisi, Saarikko sanoi.
– Pääsääntöisesti itse keskitän aikani siihen, että mietin missä keskusta voisi olla ihmisten mielissä vahvempi, tuttu ja omaleimainen, hän jatkoi.