Yle noudattaa nimen julkaisussa tiukkaa journalistista harkintaa

Mielipide

Mielipidekirjoituksissaan (Suomenmaa 6.10., Lapin Kansa 11.10.) Akseli Erkkilä kysyy miksi Ylen MOT-toimituksen Pandoran paperit -tietovuodosta kertovissa jutuissa ei kerrota enemmän suomalaisten kytköksistä veroparatiiseihin.

Ylen MOT kertoi jo 4.10. julkaistussa laajassa jutussa niistä tietovuodossa esiin tulleista suomalaisista, joilla oli rikostaustaa, ulosottovelkoja tai molempia. Myöhemmin samalla viikolla Ylen MOT julkaisi jutun maskikaupoistaan tutuksi tulleen liikemiehen veroparatiisikytköksistä sekä datavisualisoidun artikkelin, jossa avattiin tarkasti millaisia tietovuodossa esiin tulleet suomalaiset ovat. 

On tärkeä muistaa että veroparatiisiyhtiön omistaminen on laillista ja Yle kertoo vuodossa olevien nimiä vain, mikäli se on journalistisesti perusteltua. Näitä perusteluja ovat esimerkiksi henkilön yhteiskunnallisesti merkittävä asema tai rikostausta. 

Mielipidekirjoituksissa on myös virheellisesti yhdistetty kansanedustaja Elina Valtosen nimi tietovuotoon ja MOT-toimituksen uutisointiin. Hän ei liity millään tavalla Pandoran papereiden tietovuotoon eikä häntä koskeva uutisointi lähtenyt Ylen jutuista eikä aineistoista. 

Hanna Takala, MOT:n vastaava tuottaja

Ei kommentteja

Voit kommentoida kirjauduttuasi palveluun. Tarvitset kirjautumiseen Suomenmaa-tunnuksen