Lukijalta: Kunnossapidetty maantieverkosto lisää Suomen huoltovarmuutta
Pirkanmaan Keskustan maaseutu- ja yrittäjyystyöryhmä vaatii sekä valtakunnallisesti että alueellisesti lisättävän investointeja maantieverkoston kunnossapitoon ja perusparantamiseen.
Kunnossapidetty maantieverkosto lisää huoltovarmuutta. Vaikka ylemmälle valtatieverkolle on lisätty investointien kautta määrärahoja vuosittain, jotkin tieosuudet, kuten VT 9, ovat jääneet ilman tarvittavaa rahoitusta.
Suomen maanteiden kunnon varmistaminen on tärkeää, jotta huoltovarmuutta tukevat kuljetukset pääsevät sujuvasti Suomen rannikolta sisämaahan.
Näin vältetään tilanteet, joissa esimerkiksi ruoantuotannolle välttämättömien raaka-aineiden tai tarvikkeiden toimitus pysähtyy, koska kehnot maantiet estävät raskaan liikenteen kulkemisen valtatieverkon alemmilla osilla.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on laatinut Liikenneverkon strategisen tilannekuvan, jossa kartoitetaan Suomen liikenneverkon nykytilaa ja tulevaisuuden kehityssuuntia.
Asiakirjassa tunnistetaan Suomen pääväylien kehittämistarpeet, mutta koko maantieverkolla on lukuisia ongelmakohtia, joissa liikenneturvallisuus ja tien kunto eivät vastaa nykyliikenteen tarpeita.
Vaikka pääministeri Petteri Orpon hallitus haluaa hallitusohjelmassaan Turun tunnin junan-hankkeen Etelä-Suomeen, rataverkoston perusparantamisen ohella on tärkeää huolehtia myös maantieverkoston kunnosta.
Rataverkoston parantaminen tai yksittäisen rataosuuden kehittäminen ei saa sivuuttaa alemman maantieverkon ylläpidon tärkeyttä liikenteen kokonaiskuvassa. Tämä on välttämätöntä Suomen kilpailukyvyn ja huoltovarmuuden turvaamiseksi tulevaisuudessa.
Maanteiden jatkuva kunnossapito ja parantaminen eivät ainoastaan tue maaseudun taloudellista kehitystä ja yrittäjyyttä, vaan ne edistävät myös matkailua ja vähentävät liikenteen aiheuttamia ympäristövaikutuksia.
Hyväkuntoiset tiet lyhentävät matka-aikoja, vähentävät polttoaineen kulutusta ja siten myös tieliikenteen päästöjä.
Samalla on tärkeää, että paikallisilla toimijoilla, kuten kunnilla ja yrittäjillä, on mahdollisuus vaikuttaa päätöksentekoon ja priorisointiin, jotta investoinnit kohdennetaan oikein ja tehokkaasti.
Maanteiden kunnossapito ja parantaminen vaativat pitkäjänteistä suunnittelua ja yhteistyötä eri sidosryhmien välillä.
Jani Hevonoja, Tuukka Liuha ja Antti Yli-Perttala
Pirkanmaan Keskustan maaseutu- ja yrittäjyystyöryhmä
Tampere
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/