Open Navbar
Close Navbar
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
Lataa Suomenmaa-sovellus: IOS / Android
  • Mediatiedot
  • Toimitus
  • Palaute ja juttuvinkki
  • Lataa uutissovellus
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Mielipiteet
  • Tapahtumat
  • Tarinat
Haku
Sää

Ulla-myrsky suuntaa itään

4.7.2025 8:50
Lue lisää 
Lentoliikenne
IL-62 Berliinin Schönefeldissä 1988. (Kuva: Felix Goetting/Wikimedia Commons)

Korskea Iljushin IL-62 näytti neuvostomahtia maailman lentokentillä – DDR-pilotti teki huiman tempun 1989 

Pekka Pohjolainen 5.4.2025 21:00, muokattu 8.4.2025 14:55
a– a+
Lentoliikenne

Lentoliikenteen suihkukonekauden alkuvaiheen kuninkaita olivat mannertenvälisiin lentoihin kykenevät nelimoottoriset matkustajakoneet. 

Myös sosialistisen maailman johtovaltion Neuvostoliiton piti saada omansa, vaikka kaukomaille matkustamiseen olivat oikeutettuja vain harvat ja valitut.

Neuvostoliiton sisäinen lentomatkustaminen kymmenkertaistui vuosina 1950–1959, ja maassa oli tarvetta pitkän matkan lentokoneelle, jota voitaisiin käyttää myös pisimmillä kotimaan lennoilla. 

Iljushinin suunnittelutoimisto sai vuonna 1958 tehtäväkseen kehittää suihkukoneen, joka kuljettaisi 150 matkustajaa 8 000 kilometrin matkan 900 kilometrin tuntinopeudella. 

Helmikuussa 1960 Iljushin esitteli neuvostojohdolle suunnitelmansa nelimoottorisesta IL-62 –matkustajakoneesta. Pääsuunnittelijana toimi itse Sergei Iljushin. Sopivan moottorityypin kehittäminen annettiin Kuznetsovin suunnittelutoimiston tehtäväksi. 

Koneessa oli T-pyrstö ja neljä rungon takaosaan sijoitettua suihkumoottoria. Valitulla ratkaisulla matkustamosta saatiin hiljaisempi ja siivistä aerodynaamisesti puhtaammat. 

Moottorien sijoituksen vuoksi koneen painopiste saattoi olla päälaskutelineen takana. Koneen kaatuminen pyrstölleen lastauksen aikana estettiin rakentamalla perään tuki, joka voitiin laskea aina koneen ollessa pysäköitynä. 

IL-62:n ohjaamo. (Oleg V. Belyakov/Wikimedia Commons) lisenssi

IL-62 oli valmistuessaan hyvin edistyksellinen kone. Uutta teknologiaa edusti muun muassa laite, joka työnsi automaattisesti ohjaintangon eteen, jos kone sakkasi.

Lisäksi Il-62:ssa oli varoituslaite, joka tärisytti ohjaintankoa koneen lähestyessä aerodynaamista sakkausta. IL-62 oli myös ensimmäinen Neuvostoliitossa valmistettu konetyyppi, jossa oli suihkujarrut. 

Uuden koneen prototyyppi esiteltiin pääsihteeri Nikita Hruštšoville ja muulle Neuvostoliiton johdolle Hodinkan lentoasemalla 24. syyskuuta 1962, minkä jälkeen se purettiin ja kuljetettiin maanteitse Žukovskin lentoasemalle koelentoja varten. 

Il-62:n ensilento lennettiin 2. tammikuuta 1963. Lento kesti 34 minuuttia kapteeninaan Neuvostoliiton kuuluisin koelentäjä Vladimir Kokkinaki.  

Ensimmäinen siviilikäyttöön otettu tuotantolentokone lensi ensimmäisen kaupallisen lentonsa Aeroflotin väreissä 8. syyskuuta 1967 Moskovasta Alma-Ataan. 

Viikkoa myöhemmin oli vuorossa ensimmäinen Neuvostoliiton ulkopuolinen lento, kun IL-62 korvasi Tu-114:n lennolla Moskovasta Montrealiin.  

Jo kesällä 1968 Aeroflot vuokrasi yhden Il-62:n Air Francelle, mutta ensimmäinen varsinainen vientiasiakas oli vuonna 1969 tšekkoslovakialainen ČSA, joka käytti koneitaan lennoillaan Moskovaan ja pitkän matkan lennoilla Damaskoksen, Karachin ja Rangoonin kautta Jakartaan. 

Läntisistä yhtiöistä IL-62 –koneita vuokrasivat Air Francen lisäksi KLM Royal Dutch Airlines vuosina 1971–1972 ja Japan Airlines vuonna 1973. 

Suomessa IL-62 nähtiin ensimmäistä kertaa huhtikuussa 1970, kun Aeroflotin kone toi Kauppakamarin matkaryhmän Osakan maailmannäyttelystä Helsinkiin. Lento tilattiin neuvostoyhtiöltä, koska Finnair ei saanut lentolupaa Siperian yli Japaniin. 

IL-62:lla lensi myös Neuvostoliiton jääkiekkomaajoukkue Kanadaan kuuluisaan vuoden 1972 Summit Seriesiin ja paavi Johannes Paavali II historialliselle Kuuban-vierailulleen 1998.

Aeroflotin IL-62M Helsinki-Vantaalla 1980-luvulla. (Matti Wikman/Suomen ilmailumuseo/Museovirasto)

Lokakuussa 1989 loppuaikojaan jo elävässä Itä-Saksassa tehtiin IL-62 –koneella hämmästyttävä temppu, kun DDR:n lentoyhtiön Interflugin päälentäjä Heinz-Dieter Kallbach laskeutui ilmailupioneeri Otto Lilienthalin kuoleman 90-vuotispäivän kunniaksi IL-62:lla ruohuttuneelle Stölln/Rhinow’n kentälle koneen museointia varten.  

Käytännössä kyse oli enemmän pellosta kuin lentokentästä, ja laskeutumisen pelättiin päättyvän katastrofiin. Lasku näyttikin vaarallisen pomppuiselta, mutta Kallbach kertoi nostaneensa koneen nokkaa tarkoituksella estääkseen laskutelineen uppoamisen maaperään.  

Laskeutumisvaiheessa Kallbach sammutti miehistöineen kaksi moottoria ja väänsi 50 metrin korkeudessa päälle reverssit eli suihkujarrut. Temppu oli yleisesti kielletty ilmailussa eikä se nykyisillä lentokoneilla ole edes mahdollinen. Uuteen yritykseen ei ollut enää mahdollisuutta, joten edessä oli koneen vienti maahan tavalla tai toisella.  

Laskeutuminen onnistui mainiosti, vaikka reverssille käännetyt moottorit nostattivat valtavan pölypilven, joka täytti moottorit roskilla. Kone on yhä museoituna paikalla, jonne se vuonna 1989 jäi.  

Kallbach joutui urallaan vielä vaarallisempaan tilanteeseen vuonna 2000 lennolla Teneriffalta Berliiniin, kun itsemurhakandidaatti tunkeutui ohjaamoon ja yritti pudottaa koneen. Ohjaamossa käytiin viisi minuuttia kestänyt kamppailu elämästä ja kuolemasta, mutta Kallbach sai taltutettua hyökkääjän. 

IL62 ”Lady Agnes” museona lähellä Berliiniä. (Wikimedia Commons) lisenssi

Vaikka kone oli erittäin lujarakenteinen, sille sattui vuosien varrella monta vakavaa onnettomuutta. Tuhoisin niistä tapahtui toukokuussa 1987 Varsovassa, kun LOT:n IL-62:n lentäjät menettivät koneen hallinnan moottorin räjähdyksestä levinneen tulipalon seuraamuksena. Kaikki koneessa olleet 183 matkustajaa ja miehistön jäsentä saivat surmansa. 

Vielä 1990-luvulla IL-62:lla lensivät lukuisat Aeroflotin pilkkomisen ja Venäjän lentoliikenteen säännöstelyn loppumisen seurauksena syntyneet uudet lentoyhtiöt. 

Monella yhtiöllä IL-62 oli kovassa käytössä. Niillä lennettiin keskimäärin jopa 17 tuntia vuorokaudessa. Myös Aeroflotilla Il-62 oli yhä käytössä Atlantin ylittävillä lennoilla. 

Konetyyppiä valmistettiin yhteensä 292 kappaletta. Viimeinen sarjatuotantokone valmistui vuonna 1995, mutta vielä vuonna 2009 Kazanissa koottiin yksi Il-62 yli jääneistä osista. 

Koneen poistumista liikenteestä vauhdittivat melurajoitusten tiukentuminen ja uusien, taloudellisempien tyyppien tulo markkinoille. 

Kaupallista matkustajaliikennettä konetyypillä lentää ainoastaan pohjoiskorealainen Air Koryo, joka kuljettaa sillä turisteja Pohjois-Korean sisällä. 

Heinz-Dieter Kallbachin IL-62 -laskeutuminen YouTubessa.

Lue myös

Historia | Iljushin-lento Siperian yli Japaniin oli unohtumaton kokemus – “Asiakkaat ajettiin ulos pakkaseen" 

Neuvostoliittolaiset matkustajalentokoneet ehtivät tuottaa vuosien varrella ikimuistoisia matkustuselämyksiä lukuisille suomalaisille turisteille ja liikematkalaisille.  Suomenmaan Iljushin...
8.4.2025 14:54

Viidesti viikossa kiinnostavimmista sisällöistä koostettu uutispaketti sähköpostiisi?

Tilaa Suomenmaan ilmainen uutiskirje.

Luetuimmat

  • Päivä
  • Viikko
  • Kuukausi
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Synkkä Ukraina-arvio: Liian monta virhettä
Uutiset | 1.7.2025 21:48
Nyt se on tutkittu: Tämä on suomalaisten mielestä sopiva mökkimatka – yksi ihmisryhmä valmis pitkään matkaan
Uutiset | 2.7.2025 20:45
Polkupyöräilijöillä yleinen väärinkäsitys
Uutiset | 2.7.2025 23:00
Kannattaako pilvisellä säällä tankata D-vitamiinia purkista? – Tutkija vastaa
Uutiset | 3.7.2025 9:23
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Kekkosenkin konsti on pelastanut suomalaisten henkiä jo 50 vuotta
Uutiset | 1.7.2025 20:45
Nato-maassa soitetaan hälytyskelloja: Tämä ihmetyttää Venäjän hirmutappioissa
Uutiset | 3.7.2025 21:03
Teheranista tappovaatimus: ”Mossadin agentti”
Uutiset | 1.7.2025 22:16
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
SRK julkaisi kannanoton
Uutiset | 26.6.2025 18:07
Synkkä Ukraina-arvio: Liian monta virhettä
Uutiset | 1.7.2025 21:48
Foreca: Myrsky näyttää entistäkin rajummalta
Uutiset | 3.7.2025 16:01
Kekkosenkin konsti on pelastanut suomalaisten henkiä jo 50 vuotta
Uutiset | 1.7.2025 20:45
Historia | Suomalaiskenraali joutui punaisen poliisin pidättämäksi – aseita on piilossa tänäkin päivänä
Uutiset | 29.6.2025 20:00
Aspiriinista myönteistä syöpätietoa
Uutiset | 1.7.2025 22:00
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Kiinasta Ukraina-jyrähdys: ”Bensaa liekkeihin”
Uutiset | 4.6.2025 21:02
Tätä tuotetta kutsutaan ”luonnon Ozempiciksi” – mitä sanovat asiantuntijat?
Uutiset | 13.6.2025 21:21
Tiedustelupomo synkkänä Venäjän aikeista: ”Olemme erittäin varmoja”
Uutiset | 12.6.2025 21:50
Onko savusaunominen sama asia kuin vetäisi pari röökiä? – Näin sanoo tutkija
Uutiset | 20.6.2025 15:00
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45
Kyiv Independent: Isku Kertshinsalmen sillalle
Uutiset | 30.6.2025 12:00
Presidentin puoliso saavutti hämmästyttävän korkean iän – kyseessä peräti triplaennätys
Uutiset | 24.6.2025 22:30
Ruokavirastosta tärkeä ohje kotipuutarhureille – Tiesitkö tämän omena- ja päärynäpuista?
Uutiset | 3.6.2025 21:13

Uusimmat

Trump: Lakipaketti on alku Yhdysvaltain kultaiselle ajalle
Uutiset | 4.7.2025 9:10
Venäjä tunnusti Taliban-hallinnon – ”Rohkea päätös”
Uutiset | 4.7.2025 9:00
USA: Tullipäätökset tänään
Uutiset | 4.7.2025 9:00
Puhelu Putinin kanssa turhautti Trumpia
Uutiset | 4.7.2025 8:50
Ulla-myrsky suuntaa itään
Uutiset | 4.7.2025 8:50
Lomalaiset turvautuneet äkkilähtöihin
Uutiset | 4.7.2025 8:45
Trumpilta paljastus: Vapaaottelua Valkoisen talon tiluksilla
Uutiset | 4.7.2025 8:35
Pormestari Ilmari Nurminen Tampereen puukotuksesta: Surullinen ja järkyttävä tapahtuma
Uutiset | 4.7.2025 8:30
Tieku: Suosikkijuoma voi pidentää elämää, mutta se pitää nauttia oikealla tavalla
Uutiset | 3.7.2025 23:00
Näistä syistä suomalaisten mökkeilyinto laskee – säätilalla sukupuolittunut vaikutus
Uutiset | 3.7.2025 22:00
Näytä lisää

Toimitus suosittelee

Homovastaiset puheet ajoivat pois, mutta Aleksi Koivisto palasi kirkkoon – nyt hän kertoo, miksi
Uutiset | 21.6.2025 15:00
Toimittajalta | Rahaa on – olisiko aika palauttaa Kauhavan lentosotakoulu ja Pohjois-Karjalan prikaati?
Uutiset | 21.6.2025 8:00
Parlamentaarinen pöytä saa miljardipotin – puolustuksen Nato-rahoista hyötyy muukin yhteiskunta, uskoo SDP:n ryhmäpuheenjohtaja Tytti Tuppurainen
Uutiset | 29.6.2025 8:00

Uutiset

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Trump: Lakipaketti on alku Yhdysvaltain kultaiselle ajalle
Uutiset | 4.7.2025 9:10
Venäjä tunnusti Taliban-hallinnon – ”Rohkea päätös”
Uutiset | 4.7.2025 9:00
USA: Tullipäätökset tänään
Uutiset | 4.7.2025 9:00
Ihminen jäi junan alle
Uutiset | 1.7.2025 12:15
Kiistelty köyhän miehen suihkuhävittäjä oli huono ostos – ”Nutikalla” tehtiin silti suomalaista ilmailuhistoriaa
Uutiset | 29.6.2025 21:05
Älä aseta ruohonleikkuria tähän asentoon
Uutiset | 1.7.2025 19:45

Mielipiteet

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Lukijalta: Sinkkuelämää ja syntyvyyden lasku – sattumaa vai sukupolvikokemus?
Mielipide | 4.7.2025 10:17
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Työsuhdeturvan heikennysten haitat olisivat selvästi mahdollisia hyötyjä suuremmat
Mielipide | 2.7.2025 11:39
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22
Lukijalta: Suviseurojen viestintä yllätti raikkaudellaan
Mielipide | 3.7.2025 13:00
Lukijalta: Julkinen talous on kansalaisten palvelija, ei isäntä
Mielipide | 1.7.2025 12:46
Lukijalta: Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen
Mielipide | 1.7.2025 12:52
Lukijalta: ”Se on taas se aika kuukaudesta…”
Mielipide | 2.7.2025 11:22

Keskusta

  • Uusimmat
  • Luetuimmat
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
Keskustan Savola: seutukunta menestyy yhteistyöllä
Uutiset | 28.6.2025 10:29
Keskustayrittäjät: Työttömyyteen helpotusta parantamalla yrittämisen edellytyksiä
Uutiset | 24.6.2025 18:29
Keskustanaiset esittää vaaleihin rahallista kampanjakattoa
Uutiset | 16.6.2025 14:22
  • Uutiset
  • Keskusta
  • Näkökulmat
  • Blogit
  • Tapahtumat

Toimitus

[email protected]
[email protected]

Hel­sin­gin toi­mi­tus
Apol­lon­ka­tu 11 A Hel­sin­ki

Toimitus

Lataa uutissovellus Lähetä juttuvinkki Lähetä palautetta Mediatiedot

Järjestöpalstan ilmoitukset Keskustan piiritoimistojen kautta.

Tietosuoja- ja rekisteriseloste


Seuraa Suomenmaata

✖

Kirjaudu sisään

Syötä tunnuksesi alla oleviin kentiin. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit rekisteröityä täällä.

Näköislehti vaatii voimassaolevan tilauksen. Tilaa Suomenmaa täällä.

Olen unohtanut salasanani
Rekisteriseloste