Keskustan Peräpohjolan piiri: Ruotsalaisilla junilla Kemiin saakka

Mielipide

Keskustan Peräpohjolan piiri esittää, että Laurilan radan sähköistysten yhteydessä ratakiskot uusitaan niin, että myös ruotsalaiset junat voisivat tulla ja lähteä Kemin rautatieasemalta. Kyseisellä toimella sujuvoitettaisiin matkustajaliikennettä rajan ylitse, sillä vilkas pääradan junaliikenne kulkee valmiiksi Kemin kautta.

Ulottamalla ruotsalainen junaliikenne Kemiin saakka luotaisiin luonnollinen junanvaihtopaikka niin pohjoisesta kuin etelästä tuleville matkustajille, lisättäisiin Kemi-Haaparanta junavuoroja ja edistettäisiin päivittäismatkustamista Torniosta Ouluun ja Rovaniemelle.

– Ulottamalla sähköistys Laurilasta Haaparannalle saakka ei vielä turvata junaliikenteen syntyä alueelle. Matkustajaliikenteen kehitys tarkoittaisi VR:n mittavia panostuksia uuteen yhteysväliin, huomauttaa piirin puheenjohtaja Tanja Joona.

Peräpohjolan piiri epäilee, että yhteysväli tulisi olemaan vahvasti valtion subventoima, mikäli sille liikennettä aiottaisiin. Edullisempi ratkaisu olisi taata yhteysvälille asetelma, jossa Ruotsin junat lähtisivätkin Kemistä.

Oikealla aikatauluttamisella niin Rovaniemeltä kuin Oulusta pääsisi sujuvasti Tornioon ja Haaparannalle, sekä muualle Ruotsiin ja aina Eurooppaan saakka.

Yhdistetty rata toteutuisi asettamalla kaksi limittäistä raideparia samoille pölkyille, kuten rajasillalla on jo tehty. Ruotsalaisille junille voisi rakentaa laiturin nro 3 Kemin asemalle. Radan kehittäminen edelleen olisi todella tärkeää niin Suomen ilmastotavoitteiden kuin Pohjois-Suomen aluekehityksen vuoksi.

– Ei kannata unohtaa myöskään teollisuuden tarpeita. Kemin metsäteollisuus voisi ulottaa puuhankintaansa helpommin Ruotsin puolelle ja ruotsalainen malmi voisi tulla kiskoja pitkin Ajoksen satamaan. Myös Jäämeren ratayhteys Narvikiin vahvistuisi, mikäli kaksoiskiskoparihanke toteutuisi, toteaa piirin toiminnanjohtaja Kai Puro.