MTK haluaa ruoasta uuden Nokian
Talonpoikien etujärjestön MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Tommi Lunttila uskoo, että puhtaasta ruoasta voi tulla Suomen seuraava menestystarina, uusi Nokia,.
MTK:n valtuuskunnan syyskokouksessa puhunut Lunttila huomautti kuitenkin, että menestys ei tule itsestään.
– Suomi tarvitsee entistä vahvempaa panostusta suomalaisen ruoan markkinointiin ja osaamisen kehittämiseen. Suomen valtion on myös osallistuttava tähän työhön, hän vaati
Suomen elintarvikemarkkinat ovat arvoltaan 13,5 miljardia euroa vuodessa.
Maailman ruokamarkkinat muttuvat Lunttilan mukaan rajusti väkiluvun kasvaessa ja ruokailutottumusten muuttuessa.
– Vahvalla vaikuttamisella ja kuluttajatyöllä voimme selvästi nostaa suomalaisen ruoan osuutta.
– Hyvänä alkuna toimisi velvoite kunnille julkisista hankinnoista. Hankinnoissaan kuntien pitää edellyttää tuotteiden ja palveluiden tuottamista suomalaisen tuotantotavan mukaisesti, Lunttila sanoo.
Hän katsoo, että maailman mittakaavassa Suomi ei kilpaile ruokamarkkinoilla hinnalla, vaan laadulla ja puhtaudella.
– Lisäksi pienet tuotantomäärämme antavat mahdollisuuden esimerkiksi alkuperän jäljittämiseen tuottajalle asti.
Lunttila pitää huolestuttavina maailmalta saatuja uutisia uusista superbakteereista.
– Hintakeskustelun ohella laatu, turvallisuus ja alkuperä ovat nousseet ruokakeskustelussa hyvin esille. Jos Suomessa ei löydy riittäviä markkinoita tai maksukykyä, niin lähdetään etsimään niitä muualta. Ulkomailla ollaan valmiita maksamaan ruoasta, jolla on korkea laatu.
– Possu, joka on saanut pitää saparonsa ja broileri, joka on saanut pitää nokkansa edustaa maailmalla eläinten hyvinvoinnin huippua. Jos meillä on tuotteita, jotka ovat maailman parhaita, niin miksi niistä maksetaan niin huonosti, Lunttila kysyy.
Esimerkkinä Lunttila mainitsee Suomessa viljeltävän kuminan, joka on huikea vientivaltti. Suomi on yksi maailman johtavista kuminan viejistä. Suomalaista kuminaa viedään 40 maahan.
Se kattaa maailman kuminamarkkinoista kolmasosan. Lunttilan mukaan suomalaisessa kuminassa on enemmän eteerisiä öljyjä ja se on paremman makuinen kuin muissa maissa. Tämä johtuu pitkästä ja valoisasta kasvukaudesta.
– Kuminan kaltaisia vientituotteita ja menestystarinoita Suomi tarvitsee lisää, hän sanoo.