Nuoret kuljettajat turvallisesti rattiin
Ajokortti on yhä monen nuoren unelma.
Haluamme, että nuorilla on mahdollisuus hankkia ajotaito mahdollisimman joustavasti ja lähteä liikenteeseen mahdollisimman taitavina kuljettajina. Näin parannamme liikenteen turvallisuutta ja vastaamme ajokortin hankintaa harkitsevien tarpeisiin. Tästä syystä ajokorttilakia on aika muuttaa.
Ajokorttilain muuttaminen on yksi liikenne- ja viestintäministeriön tämän vaalikauden suurista lainsäädäntömuutoksista. Sääntelyä selkeyttämällä luodaan paremmat edellytykset digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisekseen. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan kesällä 2018.
Ajokortin suorittamisessa painopistettä siirretään kuljettajantutkintoon. Sen tehtävä on nykyistä laajemmin varmistaa, että ajokorttia hakevalla, usein nuorella kuljettajalla, on ajokortin edellyttämä osaaminen.
Määrämuotoisesta sääntelystä luovutaan, muita kuin kuorma- ja linja-auto ajokortteja suoritettaessa.
Ehdotetut muutokset lisäävät valinnanvapautta ajokortin suorittamiseen ja mahdollistavat aiemmin hankitun osaamisen nykyistä paremman hyväksi lukemisen.
Ajokortin kallis hinta voi olla monelle nuorelle kynnys ajokortin hankkimiseen. Siksi uudistuksilla on vaikutusta myös ajokortin kustannuksiin: ajokortin voi saada jatkossa nykyistä edullisemmin.
Digitalisaation myötä opiskeluun saadaan joustavuutta, kun opetusta ja palveluja voidaan viedä verkkoon.
Ajamaan ei kuitenkaan opi vain verkossa. Turvallinen ajaminen edellyttää käytännön osaamista ja yhteispeliä.
Tiedämme, että nuoret kuljettajat ovat merkittävä riskiryhmä liikenteessä. Ajokokemus on yksi nopeimmin uuden kuljettajan turvallisuustasoa lisäävä tekijä.
Uudistuksen yhtenä tavoitteena onkin kasvattaa ajokokemusta turvallisissa olosuhteissa ennen itsenäisen ajamisen aloittamista. Tavoite saavutetaan, kun ajoharjoittelua käytetään myös autokouluopetuksen tukena.
Lakisääteisestä koulutuksesta ei täysin luovuta.
Samalla kun määrämuotoisesta opetuksesta luovutaan ja valinnanvapautta lisätään, liikenneturvallisuusnäkökulmasta huolehditaan turvallisuuspainotteisilla koulutuksilla. Koulutusvaatimus voi tehostaa myös uuden kuljettajan rikkomusseurantaa.
Pidemmällä ajokokemuksella saavutetaan edellytykset liikenteen turvallisuustekijöitä koskevien oppien omaksumiseen ennen itse ajokortin saamista. Tällöin kuljettajalla on nykyistä vaiheistettua opetusta kattavampi osaaminen käytettävissään heti ajokortin saatuaan.
B-luokan ajokortin vaiheistuksesta luopumalla selkeytetään ajokortin suorittamista. Samalla poistetaan myös niitä haittoja, joita nuoren kohdalla voi liittyä ajokortin suorittamisen keskeneräisyyteen esimerkiksi opiskelemaan tai ulkomaille lähdettäessä.
Kuljettajaopetuksessa tapahtuvien muutosten vastapainona tutkintoa kehitetään sisällöllisesti ja ajokortin suorittamisen vaatimuksia muuten tehostaen. Sisältöä tarkennetaan erityisesti liikenneturvallisuuteen liittyvien aiheiden osalta.
Auton B-luokan tutkintoon varataan pidempi aika liikenteessä tapahtuvaan arviointiin ja palautteen antamiseen. Mopoilijoiden tutkintovaatimuksia tiukennetaan ajokokeella.
Vaikka auton kuljettamiseksi vaadittava 18 vuoden ikä koetaankin usein korkeaksi ja nuoren elämää vaikeuttavaksi, sitä ei ehdoteta muutettavaksi.
Nuorten liikkumismahdollisuuksia edistetään kuitenkin mahdollistamalla ajokortin hankkiminen jo 17-vuotiaana silloin, kun se on ammattikuljettajaksi opiskelevalle tarpeen tai muuten välttämätöntä kulkemiseen liittyvien erityisvaikeuksien takia.
Yksilöllisten oppimistarpeiden huomioon ottaminen ja opetuksen räätälöinti mahdollistavat keskittymisen liikenneturvallisuuden kannalta olennaiseen. Näillä suuntaviivoilla ja yhdessä kehittäen onkin hyvä lähteä toteuttamaan ajokorttiuudistusta!