Miten liikennepalvelulaki voi turvata maaseudun palvelut?
Maaseudun palvelujen turvaaminen näkyy isona teemana kaikissa liikenne- ja viestintäministeriön keskeisissä hankkeissa. Maaseudulta siirtyy asukkaita kaupunkeihin yhä nopeammalla tahdilla, ja maaseudun palvelujen turvaamiseen tarvitaan uutta ajattelua.
Olemme ymmärtäneet, että näitä palveluja ei turvata ainakaan lisäämällä rajoitteita. Tarvitsemme edistyksellistä sääntelyä, joka tukee yrittäjyyttä ja uudenlaisten palvelujen syntymistä.
Kesällä voimaan tullut liikennepalvelulaki on ollut voimassa nyt noin kolme kuukautta.
Kyseessä on yksi suurimmista liikennemarkkinoita koskevista sääntelymuutoksista Suomen historiassa. Sen lähtökohtana on tehdä liikenteestä kokonaisvaltainen palvelu. Tavoitteena on myös varmistaa maaseudun elinvoiman säilyttäminen.
Liikennealan sääntely on aiemmin pitkälti rajoittanut uusien palvelujen ja toimintamallien syntymistä. Joustava lainsäädäntö ei toki yksistään luo uudenlaisia palveluja, vaan tarvitaan myös rohkeita yrittäjiä ja innovatiivista ajattelua.
Uudenlaista valmiutta tarvitaan myös maaseudun asukkailta, jotka käyttävät uusia liikkumisen mahdollisuuksia. Vie oman aikansa, kun yritykset kokeilevat erilaisia ratkaisuja ja asiakkaat tottuvat käyttämään uusia palveluja.
Lainsäädäntö alkaa nyt olla sillä tasolla, että yrityksillä on riittävästi tilaa luoville ratkaisuille ja palvelujen kehittämiselle.
Maaseudulla kutsujoukkoliikenne voisi soveltua joillekin reiteille aikataulupohjaista liikennettä paremmin. Aiemmin tällaisen kyydin tarjoaminen on edellyttänyt kolmea etukäteistilausta samansuuntaiselle reitille eikä palvelua käytännössä ole voinut syntyä. Liikennepalvelulain myötä tällaiset rajoitukset ovat poistuneet. Taksiyritysten on mahdollista paremmin laajentaa toimintaansa ja yhdistellä erilaisia kuljetusmuotoja.
Taksiyrittäjänä voi toimia myös osa-aikaisesti. Nämä ovat hyviä esimerkkejä liikennepalvelulain suomista uusista mahdollisuuksista.
Maaseudun palvelujen varmistamiseksi nykyiset resurssit pitää saada myös tehokkaampaan käyttöön. Jotta jokin nykyinen reitti saadaan jatkossakin liikennöityä, voidaan kulujen kattamiseksi kuljettaa samalla nyt myös tavaroita.
Liikennepalvelulaki mahdollistaa tällaisen kuljetusten yhdistämisen. Kunnat voivat hyödyntää liikennepalveluissa julkisia kuljetuksia ja edistää uusien palvelujen syntymistä uusilla hankintatavoilla.
Lainsäädäntö alkaa nyt olla sillä tasolla, että yrityksillä on riittävästi tilaa luoville ratkaisuille ja palvelujen kehittämiselle. Liikennepalvelulain todelliset vaikutukset ja tulokset näkyvät vasta myöhemmin. Uskon, että liikennepalvelulaki on merkittävä tekijä maaseudun elinvoiman säilyttämisessä.