Nordea pahoittelee vero-ohjeistuksensa viipymistä
Nordea pahoittelee, ettei se ole ottanut jo aikaisemmin käyttöön menettelytapoja, joilla autetaan asiakkaita maksamaan tarvittavat verot. Pankki vakuuttaa, ettei se edesauta veronkiertoa.
– Emme hyväksy asiakkaita, joiden toiminta ei ole läpinäkyvää asianomaisten veroviranomaisten kannalta, Nordean lehdistöpäällikkö Anni Hiekkanen linjasi.
Samaa viesti konsernijohtaja Casper von Koskull tiedotteessa.
– Vaatimusten noudattaminen on pankille ehdottoman tärkeää. Veroneuvontaa koskevat periaatteemme ja eettiset toimintatapamme ovat selvät. Emme kannusta asiakkaitamme verojärjestelyihin, joita pidetään veronkiertona, emmekä mahdollista tällaisia järjestelyjä. Autamme asiakkaitamme maksamaan tarvittavat verot. Pahoittelemme kuitenkin sitä, ettei näitä menettelytapoja otettu käyttöön jo aikaisemmin, sanoo von Koskull.
Nordean mukaan uudet offshore-yhtiöitä koskevat säännöt ovat olleet voimassa tämän vuoden alusta lähtien. Niiden avulla kaikki tarvittavat tiedot annetaan automaattisesti kaikille asianomaisille viranomaisille.
Lisäksi Nordea varmistaa useilla prosesseilla, että asiakkaat ilmoittavat tietonsa asianomaisille veroviranomaisille. Apua offshore-yritysten perustamisessa annetaan pankin mukaan vain poikkeustapauksissa.
Offshore-yhtiöitä voidaan pankin mukaan käyttää laillisena apuna joidenkin asiakkaiden erittäin monimutkaisen kansainvälisen liiketoiminnan hallinnoinnissa.
Nordea aikoo käydä läpi off-shoreyhtiöihin liittyvän toiminnan varmistaakseen, että se täyttää kaikki säännösten asettamat vaatimukset.
– Käymme vielä uudelleen läpi kaikki tällaiset järjestelyt, Hiekkanen kertoi.
Panama-sotkun keskiössä oleva Luxemburgissa toimiva Nordea International Private Banking muutti pankin mukaan toimintatapojaan jo vuoden 2009 lopulla finanssikriisin puhkeamisen jälkeen.
Uudet toimintatavat ylittävät säännösten asettamat vaatimukset, Nordea kertoo.
Ylen MOT-ohjelma on julkistanut asiakirjoja, joiden mukaan Nordean Luxemburgin-yksikkö olisi 2004–2014 perustanut asiakkailleen lähes 400 veroparatiisiyhtiötä Panamaan ja Brittiläisille Neitsytsaarille. Ohjelman mukaan Nordea on Ruotsin finanssivalvonnan varoituksista huolimatta toiminut aktiivisesti veroparatiiseissa.
Nordean Luxemburgin-toimitusjohtaja Thorben Sander on myöntänyt MOT:lle, että ennen vuotta 2009 Nordea ei tarkistanut, käyttivätkö asiakkaat pankkia veronkiertoon.
Tiedotteessaan Nordea painottaa, että sen Luxemburgin-yksikkö muutti toimintatapojaan vuonna 2009.
– Tämä ei miellyttänyt kaikkia asiakkaita, ja sen vuoksi Panamassa yhtiöjärjestelyihin ryhtyneiden asiakkaiden määrä on vähentynyt asteittain vuoden 2009 jälkeen, pankki sanoo tiedotteessaan.
Nordea ei kommentoi yksittäisten asiakkaidensa järjestelyjä.