No huh huh! Tulipas demareilta kova vaatimus suomalaiselle autonomistajalle
Gallupjohtaja SDP laati vihreiden kosiskeluinnossaan sellaisen ilmasto-ohjelman, että se voi muuttaa odotetun vaalimenestyksen vaalimenetykseksi.
Ohjelma on kuiva, pitkä ja teoreettinen. Harva viitsii sitä tosissaan tavailla läpi, ainakaan rivi riviltä ja sana sanalta.
Jos veikata saa, niin ei puolueen terävä pääkään tätä tehnyt.
Muuten demarit eivät nyt olisi virallisesti vaatimassa, että täyssähköautojen, vetyautojen sekä ladattavien hybridien yhteismäärä on nostettava vain reilussa kymmenessä vuodessa 750 000 autoon.
Lisäksi SDP:n mielestä ”seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien polttomoottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä”.
Tällaisten vaatimusten päälle tavallinen autoilija tällää leiman: ”Täysin epärealistista.”
Tavallinen autoilija osaa luetella myös nipun syitä:
Suomessa on nyt 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden keskihinta on 3 600 euroa. Mistä rahat jopa kymmenkertaisesti maksavaan sähköautokalustoon? Kuka rakentaa nopeasti satojen tuhansien sähköautojen latausjärjestelmän? Miten tuotetaan lisäsähkö, kun nytkin sitä on tuotava ulkomailta? Miten sähköauto toimii Suomen talvessa?
Sitäkin kysytään, onko sähköauto niin ympäristöystävällinen kuin väitetään? Akut tarvitsevat harvinaisia metalleja – onko niitä riittävästi? Onko vain tarkoitus kurjistaa niitä, joilla ei ole joukkoliikennettä ja jotka tarvitsevat välttämättä autoa? Ja riittääkö edes Suomeen sellaista määrää sähköautoja, kun kai niitä muuallekin pitäisi hankkia?
Ja monta muuta kysymystä.
Miten tavoite toteutettaisiin? Siitä SDP puhuu vain ylimalkaisen pahaenteisesti:
Käyttöön on otettava ”riittävät taloudelliset ohjauskeinot sähköautokannan kasvattamiseksi”.
Demaripaperi on kummastuttanut senkin takia, että sen sähköautovaatimus on vielä huomattavasti korkeampi kuin äsken työnsä julkaisseen liikenneministeriön työryhmän.
Työryhmän työ tyrmättiin, vaikka se ei ollut vielä edes esitys. Se kertoi vain, minkälaisia keinoja voitaisiin käyttää, jos Suomen liikenne halutaan päästöttömäksi.
SDP ajatteli olla vielä vihreämpi.
On tosin hyvä, että puolueet osoittavat, minkälaisin keinoin ne lähtisivät ilmastonmuutoksen kimppuun.
Aihe on oikea, mutta epärealistisia vaatimuksia on turha esittää. Ne johtavat vain muutosvastarinnan voimistumiseen.
Hallituksen linja on ollut, että liikenteen päästöjä on vähennettävä myös biopolttoaineiden avulla.
Sähköautoja tarvitaan, mutta sellaiseen tahtiin, että kansakunta sen kestää.
SDP:n otteissa näkyy yhä enemmän puheenjohtaja Antti Rinteen sairausloma. Valta on sijaisilla.
SDP:n otteissa näkyy yhä enemmän puheenjohtaja Antti Rinteen sairausloma. Valta on sijaisilla.
Sen laatuisia näkemyksiä on työväenpuolueesta viime päivinä putkahdellut.
Sähköautointoilu ja luistaminen eduskunnassa sovitusta Hornetien korvausohjelmasta ovat esimerkkejä.
Vihreiden taitamaton kosiskelu ei kuitenkaan miellytä autoilijaa. Tämä kävi hyvin ilmi myös Ilta-Sanomista, joka kertoi SDP:n ilmasto-ohjelmasta.
Lehti pyysi juttunsa perässä lukijoitaan ottamaan kantaa. Se kysyi: ”Kannatatko SDP:n esittämiä näkemyksiä Suomen liikenteen sähköistämisestä?”
Demaritoimistolla ei varmasti riehakoitu. Luvut eivät sellaiseen antaneet aihetta:
Kyllä: 5 prosenttia.
Vaikea sanoa: 4 prosenttia.
En: 91 prosenttia.
Vastauksia kertyi muutamassa tunnissa yli kymmeniä tuhansia.