Vääntö liikenteen päästöjen vähennyskeinoista venyy viime metreille – Päätökset jumissa, työryhmän määräaika umpeutuu perjantaina
Vääntö liikenteen päästövähennyskeinoista venyy viime metreille.
Parlamentaarisen työryhmän väliraportti päästövähennyskeinoista pitäisi julkaista perjantaina, mutta puolueet eivät välttämättä pääse määräajassa sopuun, kerrottiin STT:lle keskiviikkona liikenne- ja viestintäministeriöstä.
Ryhmän tehtävänä on muun muassa pohtia, pitäisikö sähköautojen ostoa tukea ja miten valtio osallistuu sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen.
Työryhmän kokoomusedustaja Jukka Kopra kuvaili, että ”työtä riittää” vielä, jotta yhteinen näkemys syntyy.
Vasemmistoliiton Kari Uotilan mukaan päätökset ovat jumissa, sillä tavoite päästövähennyksille on niin kunnianhimoinen.
– Yleisellä tasolla on helpompi sitoutua kunnianhimoiseen tavoitteeseen, mutta kun aletaan listata, mitä se konkreettisesti edellyttää, keskustelua syntyy, hän sanoi STT:lle keskiviikkona.
Suomen energia- ja ilmastostrategiassa tavoitteeksi on asetettu, että liikenteen päästöjä vähennetään vuoteen 2030 mennessä noin 50 prosenttia verrattuna vuoden 2005 tilanteeseen.
Ryhmä pohtii muun muassa, miten päästövähennystavoitteet kohtelisivat eri maantieteellisiä alueita ja eri väestöryhmiä.
Tiistaina ryhmällä piti olla viimeinen kokous ennen raportin julkistamista, mutta sopua ei löytynytkään.
Uotilan mukaan ryhmä yritetään mahdollisesti saada kasaan vielä keskiviikkoaamuna.
Puolueilla on kiire esittää näkemyksensä keinoista, sillä muuten hallitus tekee omat ratkaisunsa, Uotila sanoo.
Parlamentaarista työryhmää johtava liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi STT:lle heinäkuussa, että pyrkimys on päästä yksimieliseen raporttiin.
Valtion tukea sähköautojen latauspisteisiin esittäneen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkäsen (kok.) mukaan liikenteen päästöjen vähentämiseen tarvitaan tuntuvia kustannustehokkaita keinoja.
– Kokoomus lähtee siitä, että olemme sitoutuneet liikenteen päästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä ja hallituksen kehysriihessä myös varanneet 100 miljoonaa euroa seuraavalle neljälle vuodelle uuden päästöttömän tekniikan, kuten sähköautojen nopeampaan leviämiseen, hän sanoi tiistaina STT:lle.
Mykkänen muistutti, että päätetty määräraha ja mahdolliset veroratkaisut ovat osa budjetin kokonaisuutta.
– Viime kädessä budjettiriihessä hallitus joutuu joka tapauksessa tämän asian hoitamaan. Parlamentaariselta työryhmältä tulee joko yhtenäinen esitys liikenteen päästövähennyksistä tai sitten ei, sen tulemme näkemään, Mykkänen sanoi.
Mykkänen uskoo hallituksen pitävän joka tapauksessa kiinni liikenteen päästöjen puolittamistavoitteesta ja sen mukaisista keinoista.
Liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö käy neuvotteluja valtion ensi vuoden budjetista torstaina.