Kampanjapäälliköt uskovat digitaaliseen mainontaan
Sosiaalinen media ja verkkosivustot näyttävät haukkaavan suurimman siivun presidenttiehdokkaiden vaalimainoksista. STT:n haastattelemien kampanjapäälliköiden mielestä printtimediassa kannattaa mainostaa lähinnä maakuntien tilaisuuksia.
Suuren yleisön äänestyspäätöksiin vaikuttamisessa digitaalisen mainonnan uskotaan olevan tehokkaampaa.
Ehdokkaiden kampanjat ovat kuitenkin vasta alkuvaiheessa ja suunnitelmat mainonnastakin puolitiessä. Vaalikampanjan rahoituksesta leijonanosa menee mainontaan.
– Yleisenä tendenssinä voi sanoa, että printtimainonnan merkitys on vähäisempi kuin joskus aikaisemmin. Some on tietysti tärkeä, mutta digitaalisessa mainonnassa tärkeitä ovat myös isojen suomalaisten mediatalojen sivustot, ja esimerkiksi radiomainonta on houkuttelevaa, sanoo Pekka Haaviston (vihr.) kampanjapäällikkö Riikka Kämppi.
Printtimainonnan merkitys on vähäisempi kuin joskus aikaisemmin.
Riikka Kämppi
Kuusi vuotta sitten ilmiöksi noussutta Haavistoa mainostettiin enemmän sosiaalisessa mediassa kuin muita ehdokkaita.
– Viimeksi meidät yllätti, kuinka paljon lahjoituksia lopulta tuli. Olimme itse ajatelleet, että meillä on vähemmän rahaa käytettävissä mainontaan, ja päätimme keskittyä digitaalisiin kanaviin kustannussyistä, mutta sitten kun sitä tulikin enemmän, teimme suunniteltua enemmän myös printtimainontaa.
Viimeksi Haaviston kampanja keräsi yli 700 000 euroa keskimäärin 44 euron lahjoituksina. Nyt tavoitteeksi on asetettu puolen miljoonan euron budjetti.