Hallitus satsaa lisämiljoonia liikenneturvallisuuteen: Tasoristeysten poisto ja Kirri–Tikkakoski moottoritie kohteina
Hallitus on päättänyt esittää budjetin täydentämisen yhteydessä lisärahoitusta merkittäville liikenneturvallisuutta parantaville hankkeille.
Lisärahaa käytetään vaarallisten tasoristeysten poistoon sekä Kirri–Tikkakoski moottoritien rakentamiseen.
Lisäksi pääradan kehittämistä välillä Pasila–Riihimäki selvitetään niin, että päätös hankkeesta voidaan tehdä kevään 2018 kehysriihessä.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan Raaseporin tasoristeysonnettomuuden jälkeen kansalaisilta on tullut lukuisia yhteydenottoja siitä, miten tasoristeyksien turvallisuutta tulisi parantaa.
Ministeriö onkin kiirehtinyt asiaa ja esittää kahden miljoonan euron lisärahoitusta tasoristeysten poistoon.
– Parannettavat tasoristeykset valitaan siten, että onnettomuusriski pienenee mahdollisimman paljon.
– Nyt myönnetyllä rahalla pääsemme alkuun tasoristeysturvallisuuden parantamisessa, mutta selvää on, että tämä on vasta alku. Tarvitsemme myös jatkorahoitusta, jotta pääsemme haluttuun lopputulokseen, Anne Berner sanoo.
Perusväylänpidon rahoituksessa oli jo entuudestaan varattu 2,7 miljoonaa euroa vuodelle 2018 tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi.
Tasoristeysten turvallisuutta pyritään Bernerin mukaan parantamaan myös lisäämällä Stop-merkkejä sellaisiin vartioimattomiin tasoristeyksiin, joissa liikennemerkillä voidaan vähentää onnettomuusriskiä.
Nyt suunniteltujen toimenpiteiden lisäksi kehitetään uusiin teknologioihin perustuvia varoituslaitteita.
– Budjetista erillisenä kysymyksenä harkittavana ovat myös satelliittinavigoinnin ja paikkatiedon parempaan hyödyntämiseen perustuvat ratkaisut, ministeri Berner kertoo.
Kirri–Tikkakoski moottoritiehanke on parannus, joka palvelee Keski-Suomen elinkeinoelämän lisäksi valtakunnallisesti tärkeän tieyhteyden sujuvuutta ja esimerkiksi biotuotteiden raaka-ainekuljetuksia.
Hankkeelle varataan 139 miljoonan euron rahoitus, joista 6,5 miljoonaa osoitetaan vuodelle 2018. Liikenteelle tien on tarkoitus avautua vuonna 2021.
– Moottoritien parannus vähentää häiriöitä tieosuudella ja parantaa tieliikenteen ennakoitavuutta. Jyväskylän seutu on tällä hetkellä yksi nelostien ruuhkaisimpia osuuksia. Lisäksi Jyväskylän ympäristössä sijaitsee Keski-Suomen merkittäviä logistiikkakeskuksia, Anne Berner muistuttaa.
Pääradan kehittämishanke puolestaan sujuvoittaisi ministerin mukaan sekä henkilö- että tavaraliikennettä.
Ensimmäinen vaihe on jo rakenteilla ja valmis liikenteelle vuonna 2020.
– Hankkeella lisättäisiin pääradan välityskykyä, vähennettäisiin junaliikenteen häiriöitä ja parannettaisiin matkustusmukavuutta myös asemilla.
– Hanketta laajentamalla saataisiin lisäkapasiteettia lähijunaliikenteeseen. Samalla kaukojunien aikataulut voitaisiin optimoida paremmin, mikä nopeuttaisi junaliikennettä, Berner muistuttaa.