Yrittäjät ja SKAL vaativat hallitukselta pikaista tukipakettia kuljetusalalle – "On hämmästyttävää, että päätöksiä ei saada tehtyä"
Suomen Yrittäjät ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL patistavat hallitusta toteuttamaan pikaisesti tukipaketin Ukrainan sodan vuoksi vaikeuksiin ajautuneelle kuljetusalalle.
– On hämmästyttävää, että päätöksiä ei saada tehtyä. Meillä ei ole varaa antaa kuljetusyritysten kaatua. Asia on erittäin tärkeä Suomen talouden ja huoltovarmuuden kannalta, Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo tiedotteessa.
Järjestöt esittävät hallitukselle kolmen toimenpiteen ohjelmaa, johon kuuluvat ammattidieselin nopea valmistelu, jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen vuoden loppuun saakka sekä yleinen kustannustuki, joka kohtelee tasapuolisesti ja kilpailuneutraalisti logistiikkaketjun yrityksiä.
– Jakeluvelvoitteen poistaminen määräaikaisesti olisi vaikuttava keino, koska sen merkitys dieselin hinnanmuodostuksessa alkaa lähestyä jo veron määrää. Tämä on kohtuuton lisäkustannus pitkien etäisyyksien maassa. Se heikentää kilpailukykyämme jo sijaintimme takia, sanoo SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala kannanotossa.
Pentikäisen mukaan tukiohjelma tarvitaan nyt ”ilman viivytyksiä”.
– Ammattidiesel auttaisi kuljetusalaa. Jakeluvelvoitteen määräaikainen poistaminen tukisi myös sellaisia yrityksiä, jotka jäävät ammattidieselin rajojen ulkopuolelle, kun se alentaisi tuntuvasti dieselin pumppuhintaa. Kustannustuki olisi tarpeen, jos mainitut toimenpiteet eivät riitä, hän sanoo.
SKALin tekemien laskelmien mukaan tämänhetkisillä hinnoilla 19,5 prosentin jakeluvelvoitteen tuoma lisähinta dieselille on minimissään 35 senttiä per litra.
Ammattidieselillä tarkoitetaan sitä, että kuljetusyritykset saisivat tankkaamansa dieselin polttoaineverosta palautusta.