VR vetää nyt sähköllä rahtia Turusta Uuteenkaupunkiin – veturien vekslaus jää pois
Turun ja Uudenkaupungin välisessä tavaraliikenteessä koitti tänään historiallinen päivä, kun sähkövetoinen tavaraliikenne käynnistyi rataosalla.
VR Transpoint operoi radalla pääsääntöisesti sähkövedolla lannotteisiin erikoistuneen Yaran tuotantolaitokselle. Rataverkon sähköistys tehostaa teollisuuden rautatiekuljetuksia ja vähentää myös yhteiskunnan hiilijalanjälkeä.
– Sähköistyksen myötä voimme lisätä jälleen päästöttömän sähkövetoisen liikenteen osuutta, joka on jo noin 80 prosenttia kaikesta rautateiden tavaraliikenteestä, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo tiedotteessa.
Kuljetukset voidaan hoitaa perille asti yhdellä ja samalla veturilla, kun jatkossa ei enää tarvita veturin vaihtoa Turussa sähköstä dieseliin tai päinvastoin. Myös raideliikenteen päästö- ja meluvaikutukset vähenevät.
– Liikennöintimalli vähentää Yaran kaikkien rautatiekuljetusten hiilidioksidipäästöjä yli 20 prosenttia, sillä nyt koko rataosa Turusta Uuteenkaupunkiin voidaan operoida kokonaan sähkövedolla. Tämä on jälleen yksi askel kohti hiilineutraaleja kuljetuksia, Koskinen sanoo.
VR Transpointin tavoitteena on kasvattaa sähköllä kulkevien junien osuus 85 prosenttiin seuraavan 5⎼10 vuoden aikana. Tavoite vaatii kuitenkin rataverkon sähköistämisen jatkamista. Sähköveto mahdollistaa suuremmat kuormat vähemmällä junamäärällä ja samalla energiankulutus ja päästöt pienenevät edelleen.